Barva webu rozhoduje

Barvy ovlivňují lidské emoce nejen na internetu, infografika ukazuje vnímání barevných kombinací známých značek jejich zákazníky.
Úterý
22.08.2017
Návštěvníkům webových stránek stačí pár sekund na rozhodnutí, zda zůstanou či nikoliv. Až 90 % z tohoto prvního dojmu tvoří barevnost stránek, a to i v případě e-shopů.
 

Na webu můžete mít sebezajímavější informace, ale pokud se zároveň významnou měrou nesoustředíte na barevnost stránek, návštěvníky na nich neudržíte. Barva má totiž obrovský vliv na lidské postoje a emoce. Vizuální vjem různých barev vyvolává také odlišné emoce. Jak zvolit ty správné barvy při tvorbě webu?

1. Vhodnost

Z aktuálních statistik specializované společnosti Webnode vyplývá, že drtivá uživatelů webu si barevnost svých stránek vybírá na základě aktuální popularity barvy. Což je chyba. Barva by se totiž měla vybírat podle toho, zda je vhodná pro účely webových stránek. Je-li účelem přilákat lidi, kteří jsou spojeni s přírodou a klidem, je vhodné použít zelenou barvu. Pokud to mají být ti, kteří chtějí být vnímáni jako mladí nebo optimističtí, musí být web tónován do žluté barvy. Obecně je na internetu nejpopulárnější modrá, která uklidňuje a působí seriozně.

Jak je to s problematickou černou? Bude-li na webu prodáváno zboží, potom není vhodné používat černou barvu. Jestliže se cílové publikum cítí být dominantní nebo inklinující k luxusu, černá je naopak tou nejlepší barvou. Používejte barvy tam, kde jsou potřeba pro oddělení částí stránek s různým významem, ke zdůraznění, atd. Barvy mohou návštěvníkům pomoci také při vyhledávání důležitých míst v textu. K tomu slouží např. barevné zdůrazňování klíčových slov ve výsledcích vyhledávání.

2. Ženy vs. muži

Barevné preference se mění také na základě pohlaví. Většina lidí se mylně domnívá, že ženami milovaná barva je růžová. Není to tak. Preferují především modrou, purpurovou a zelenou. Muži mají v oblibě modrou, zelenou a černou. Prokázáno bylo také to, že ženy jsou schopny vnímat mnohem více barev než muži, a s tím lze při návrhu designu webu velmi dobře pracovat - obzvlášť pokud vaše cílová skupina je převážně stejného pohlaví, což může být případ třeba kosmetiky nebo módního oblečení.

3. Staří vs. mladí

Lidé různých věkových skupin reagují na barvy růzmě. Lidé ve vyšším věku pozitivně vnímají webové stránky s méně kontrastními barvami – příjemněji působí na jejich oči. Mladí na druhou stranu ocení živější a jasnější odstíny. Použijte proto barvy k přilákání pozornosti na nejdůležitější místo. Text v jasné barvě, kontrastující s pozadím, si každý přečte jako první bez ohledu na věk. Pozor ale na nadužívání tohoto prvku, poté ztrácí svou účinnost, a web se stává opět chaotickým.

4. Správná kombinace

Neméně důležitá je také barevná kombinace, kterou zvolíte pro svůj web. Primární barvy jsou červená, zelená, modrá, z nichž lze namíchat další barvy. Záleží také na sytosti barvy a světelném odstínu. Na internetu existují tři osvědčené postupy, jak harmonicky kombinovat barevné schéma tak, aby výsledek lahodil lidskému oku. Vybírejte podle barevného kruhu, v němž jsou umístěné všechny odstíny.

  • Monochromatické schéma obsahuje černou, bílou, a libovolnou třetí barvu. Lze použít i několik variant téže bravy s různou sytostí, či světlostí.
  • Analogické barvy spolu bezprostředně sousedí. Z barevné škály si vyberte jednu a doplňte ji jejími sousedy bezprostředně vpravo a vlevo. Obvykle se jedna z barev používá jako dominantní.
  • Doplňkové, neboli komplementární barvy jsou 2 barvy stojící v kruhovém barevném spektru proti sobě. Mohou tvořit jak rovnováhu, tak zajímavý kontrast.

Čím méně barev přitom použijete, tím lépe. Jako maximum odborníci na tvorbu internetu uvádějí 6 barev. Pokud máte takovou možnost, nabídněte svým návštěvníkům různé barevné varianty celého webu. Lidé na internetu si rádi vybírají, pokud mají z čeho.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017