Trh se kvůli pandemii proměňuje

Chuť na vlastní byznys/ / Za prvních devět měsíců letošního roku začalo podle společnosti Bisnode v České republice podnikat 48 279 fyzických osob podnikatelů, zatímco byznys opustilo 28 318 podnikatelů. Konečná bilance je tedy pozitivní.
Pátek
13.11.2020
Do podnikání na živnostenský list se letos pustilo téměř 50 tisíc lidí. Zájem podnikatelů zakládat firmy klesá.
 

Noví živnostníci se nebojí rozjíždět svůj byznys ani v oborech, které vládní omezení související s bojem proti pandemii COVID-19 tvrdě zasáhla. Celkový počet registrovaných OSVČ v Česku tak ke konci října přesáhl 2,14 milionu. „Třetí kvartál byl z pohledu počtu nově registrovaných živnostníků letos prozatím nejsilnější,“ říká analytička poradenské společnosti Bisnode Petra Štěpánová s tím, že nejvíc fyzických osob zahájilo podnikání ve volné živnosti.

„Mezi nejžádanější obory v prvních třech kvartálech letošního roku patřil například i maloobchod, kadeřnické služby nebo silniční nákladní doprava, tedy oblasti činnosti, které byly významně postiženy v důsledku pandemie onemocnění COVID-19. Zajímavé je, že v těchto nejpostiženějších oborech současně zaniká velké množství subjektů. To znamená, že dochází k dynamické proměně podnikatelské základny – ti neúspěšní končí a jejich místa rychle zaplní noví podnikatelé,“ doplňuje Štěpánová.

Reakce na situace

Největší přírůstky vztažené ke stávající podnikatelské základně letos zaznamenávají také oblasti činnosti, které mohou profitovat z nové situace. Jedná se například o výzkum a vývoj v oblasti přírodních a technických věd, kde počet OSVČ vzrostl o čtvrtinu, informační a komunikační činnosti s přírůstek podnikatelů o 10 % nebo výzkum a vývoj. Naopak, podobně jako loni došlo k největšímu relativnímu poklesu, z důvodu změny v legislativě, v oborech spojených s financemi. Počet registrovaných OSVČ v oblasti řízení a správy finančních trhů se snížil o 17 % a v ostatních činnostech souvisejících s finančním zprostředkováním o necelých 11 %.

Z aktuálních statistik společnosti Bisnode vyplývá, že částečný lockdown české ekonomiky má za následek také pokles v oblasti zakládání nových firem. Do konce října letošního roku bylo v ČR registrováno 22 148 nových firem, což je o 11 % méně než ve stejném období roku 2019. Nejhorší situace byla dubnu, březnu a říjnu, kdy na trhu platila nejpřísnější opatření a některé firmy musely pozastavit nebo výrazně omezit své aktivity. V těchto měsících meziročně vzniklo o více než 20 % méně nových společností.

Ještě v prvních dvou měsících letošního roku, tedy předtím, než se v Česku oficiálně objevily první nákazy nemocí COVID-19, podnikatelé založili zhruba stejný počet firem jako o rok dřív. „Na tyto hodnoty se ale počet nových firem v dalších měsících prozatím ani jednou nedostal,“ říká Štěpánová. Dramatický propad nastal již v březnu, kdy byl vyhlášen první lockdown ekonomiky. Meziročně vzniklo o 24 % méně společností a to přesto, že přísná opatření v boji proti koronaviru přišla až v polovině měsíce. V dubnu se situace dále zhoršila. Nových firem přibylo 1 687, což je nejnižší měsíční přírůstek od roku 2017 a meziroční pád téměř o 30 %. Lepší hodnoty přinesl květen, kdy bylo zaregistrováno 2 015 nových společností, což je ve srovnání s předchozím rokem o 16 % méně. S uvolňováním epidemiologických opatření se zlepšovala i situace na poli zakládání nových firem. Bohužel, v říjnu, kdy byla přijata opět přísnější opatření, se vše vrátilo do doby před uvolňováním.

Odolná franšíza?

„Neochota podnikatelů zakládat v době nejrůznějších omezení, která navíc v uplynulých měsících přicházela často chaoticky, je naprosto pochopitelná. Rozjet vlastní byznys je vždy náročné, a to i bez lockdownu, který momentálně řada byznysů prožívá. Určitým řešením tak pro řadu začínajících podnikatelů, nebo i těch, kteří se chtějí vrhnout do působení ve zcela nové branži, může být pořízení franšízové licence,“ upozorňuje Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system.

Podle našich informací získaných od řady franšízových značek se jim dařilo růst a nacházet nové franšízanty. Své sítě tak rozšířily koncepty působící v oboru prodeje potravin, gastronomie, realit nebo finančního poradenství. „Výhody podnikání se silným partnerem v zádech se ukazují zejména v krizi. Ačkoli nemůžeme říci, že franšíza znamená podnikání bez rizika, je fakt že ho do jisté míry snižuje. Zkušený poskytovatel licence si totiž s největší pravděpodobností prošel již mnoha situacemi, musel řešit řadu problémů, které každého podnikatele potkávají. Tudíž může své franšízanty o jejich vlastní problémy „ochudit“. Navíc, v momentě, kdy přijde krize, podobná té, jíž prožíváme nyní, je velmi dobré vědět, že na její zvládnutí nejste jako podnikatel sám, že máte někoho, kdo ji bude s vámi řešit,“ doplňuje Halfar.

 


Zisk pro franšízanta / „Odstartovat podnikání v krizi je výzva, která však může být díky franšízingu zdolána. K dispozici je vám totiž zavedený a rozpoznatelný brand, využíváte často léty prověřené know-how, naskočíte do rozjetého vlaku, který má sice svá pravidla, ale hrají pro vás. Cílem každého franšízora totiž je úspěch franšízanta, jen tak bude profitovat on sám. Nic se na tom nemění ani v momentě, kdy přijde krize,“ říká Marek Halfar ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services.

Populární na fóru

Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

2 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Návrat zahraničních značek

Franchising jako téma na Radiožurnálu :-) (cca 18:30) http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3335349#

1 komentář(e)
posledni 16.03.2015