Nákupáky v dobré kondici

Místo pro byznys / Neobsazenost regionálních nákupních center zůstala podle společnosti CBRE v meziročním srovnání téměř neměnná a činila 4,4 %.
Čtvrtek
23.06.2022
Návštěvnost regionálních nákupních center je stabilní. Profitují z toho i franšízové koncepty, které v nich otevírají své pobočky.
 

V meziročním srovnání zůstala návštěvnost obchodních center v regionech v roce 2021 na podobných hodnotách. V celoročním úhrnu pak zaostávala za hodnotami z předcovidového roku 2019 o 27 %. Vyplývá to z analýzy Shopping Centre Index společnosti CBRE, která každoročně posuzuje výkonnost regionálních nákupních center za uplynulý rok.

Ačkoliv čísla návštěvnosti naznačují změnu v zákaznickém chování, z vývoje tržeb je patrné, že se jedná především o odlišnou frekvenci nákupů a jejich plánování. To potvrzuje i meziroční navýšení nákupního koše o více než 10 % na téměř 260 Kč za jednu návštěvu obchodního centra,“ komentuje specialistka CBRE na průzkum trhu a poradenství v oblasti maloobchodu pro Českou republiku a region CEE Klára Bejblová s tím, že další pozitivní zprávou je fakt, že vloni během dlouhotrvajícího lockdownu již nedošlo k tak výraznému poklesu návštěvnosti, který v roce 2020 dosahoval až -70 %. I z toho důvodu se předloni celoroční tržby maloobchodníků propadly o více než 25 %. Ovšem loňský rok již z pohledu celkových tržeb přinesl zotavení o téměř 15 %.

Obchodní centra zaznamenala velmi dobré výsledky prakticky ihned po znovuotevření obchodů. Ty byly mimo jiné motivovány odloženou spotřebou a v průměru se přiblížily tržbám z roku 2019. I přesto celkový výsledek tržeb poznamenal 18týdenní lockdown ze začátku roku, a tak loňský rok nakonec za rokem 2019 zaostal o cca 15 %.

Specializovaný maloobchod jako leader

Sektorem, který v porovnání s rokem 2019 zaznamenal nejmenší pokles tržeb, o ,,pouhých” 6 %, byl specializovaný maloobchod. Tento výsledek významně ovlivnily kategorie zboží, na které se nevztahovaly omezení prodeje. Jednalo se především o kategorie Optiky & Lékárny (+11 %) a Zdraví & Krása (-5 %). Dále následovala Elektronika s již dlouhodobě fungující online platformou, která si v obou letech udržela jeden z nejnižších poklesů. Zatímco v roce 2020 dosahovaly lepších výsledků velkoplošní prodejci, v roce 2021 byl pokles pouhých 14 % vůči roku 2019 poháněn menšími prodejnami se specializovanou elektronikou, tedy obchody typu iStores, Xiaomi či Eta.

Největší zotavení oproti roku 2020 pocítily sektory Gastronomie a Služeb, které byly společně s volnočasovými aktivitami zásadně ovlivněny ochrannými opatřeními i po znovuotevření provozu. Gastronomii, která byla nejdynamičtěji rostoucím segmentem v předpandemickém období, a která zaznamenala nárůst tržeb z -35 % v roce 2020 na -17 % v roce 2021, při srovnání s rokem 2019), pozitivně ovlivnili především fastfoodové sítě. Ty v reakci na vládní omezení zavedly výdejová okénka a začaly plošněji nabízet rozvoz svého občerstvení.

Flexibilita franšíz

K tomuto kroku přistoupila celá řada franšízových sítí, které se musely rychle vyrovnat s nastalou situací a efektivně na ni zareagovat. I značky, které se před pandemií soustředily zejména na obsluhu svých hostů tváří v tvář a ve svých pobočkách, se kvůli uzavření provozoven rozhodly „jít“ zákazníkům naproti a udržet si jejich loajalitu.

Příkladem může být franšíza Bageterie Boulevard, jejíž vedení se tam, kde to bylo možné, snažilo v co nejkratším možném termínu provést opatření, která umožnila prodej take away. Podobně reagovala i franšíza Fruitisimo, která nechtěla své zákazníky připravit o jejich pravidelnou dávku vitamínů. Ti se tak mohli zastavit a vše si odnést s sebou domů. Vedení společnosti také spustilo e-shop, který Pražanům umožnil objednávat si jak čerstvé šťávy, tak i ovocné bedýnky. Například franšíza La Donuteria se stejně jako řada gastrokonceptů rozhodl zaměřit se na rozvoz. Nechtěl však využívat již existující rozvozové platformy, a tak se pustili do vytvoření vlastního rozvozového systému, díky čemuž jejich franšízanti ušetřili provize.

V této těžké době bylo pro franšízanty výhodou, že jsou součástí zavedené franšízové sítě. Většinou jim totiž odpadla nutnost řešit problémy vzniklé s uzavřením jejich poboček na vlastní pěst. Mohli se opřít o zkušeného franšízora, který hledal nejvhodnější cesty, jak udržet podnikání celé sítě a přežít toto krizové období,“ připomíná Lenka Nováková, specialistka na franšízing portálu Franchising.cz.

Nižší nájmy

Neobsazenost regionálních nákupních center zůstala v meziročním srovnání téměř neměnná a činila 4,4 %. Díky pokračujícím vládním kompenzačním programům a úlevám ze strany majitelů nákupních center nedošlo v roce 2021 k významné korekci průměrného nájemného, které naopak vůči roku 2020 vzrostlo o necelé 1 %. Nicméně při zohlednění indexace, která podle ČSÚ činila 3,2 %, vychází, že průměrná výše nájmu nově pronajatých prostor meziročně poklesla o více než 8 %.

Nejvyšší dynamiku růstu průměrného nájemného vykazovaly nejmenší jednotky do 100 m2, a to meziročně o 2,9 % u těch do 50 m2 a 1,9 % u obchodů o velikosti 50 až 100 m2. V meziročním srovnání s rokem 2020 nedošlo k poklesu průměrného nájemného u ostatních velikostních kategorií nad 100 m2, nicméně výrazný pokles způsobený opakovaným omezením maloobchodu na konci roku 2020 poznamenal úroveň nájmů tak, že výsledné hodnoty v roce 2021 byly stále pod hladinou roku 2019.

V kamenných obchodech i na síti

Stále sílící kupní síla obyvatelstva byla v posledních letech do značné míry vynakládána právě na maloobchod. Celkový maloobchodní prodej v roce 2020 vzrostl meziročně o 0,1 %, přičemž vloni již o 4,5 %. Během lockdownů se však nákupy přesunuly především do online prostředí. V meziročním úhrnu díky tomu online vzrostl o 27,3 % v roce 2020 a o 15,7 % v roce 2021. Dokládá to i aktuální průzkum CBRE mezi maloobchodníky. Zatímco v roce 2019 generovalo 13 % dotazovaných značek v online prostředí 21-30 % svých celkových tržeb, tak v současné době to je 32 %. Ještě markantnější rozdíl přitom můžeme sledovat u obchodníků, u nichž tvoří příjmy z e-shopů na celkových tržbách 31-40% podíl. Před rokem 2020 takové úrovně nedosahovala žádná z dotazovaných firem, letos již 16 %.

V tomto kontextu vyznívá zajímavě srovnání s regionem EMEA. V rámci průzkumu CBRE uvedlo pouze 19 % tamních retailerů, že dosahují online tržeb mezi 21–30 % a podíl online tržeb nad 31 % na celkových tržbách zmínila pouze 2 % dotázaných. Tyto výsledky dokreslují skutečnost, že e-commerce platforma v České republice má již své pevné místo a dlouhou tradici. Navíc s příchodem pandemie tento trend ještě zesílil. ,,Pandemie koronaviru změnila nákupní chování zákazníků a donutila maloobchodníky optimalizovat prodejní kanály, někteří z nich zaváděli i kanály nové. Do budoucna bude právě vhodné nastavení tzv. omnichannel strategie, kombinující více prodejních a komunikačních kanálů, hrát rozhodující roli v úspěchu,” uvádí Jan Janáček, vedoucí retail sektoru a oddělení maloobchodních pronájmů v CBRE.

Strašák inflace a další covidové vlny

Dynamický růst inflace a s tím spojenou sníženou kupní sílu zákazníků vnímá většina maloobchodníků (92 % dotázaných) jako nejvýznamnější ohrožení tržeb v blízké budoucnosti. Obavu z narušení dodavatelského řetězce přiznalo více než 50 % respondentů a 36 % značek se strachovalo ze strmého nárůstu mzdových nákladů a pomalejší obnovy turismu. Neméně závažným faktorem pro maloobchodníky zůstává i dlouhodobý nedostatek pracovní síly. Naopak další vlnu covidu-19 vnímá jako potenciální riziko jen 24 % dotázaných (na rozdíl od regionu EMEA, kde drtivá většina retailerů považuje jako největší riziko právě potenciální podzimní vlnu pandemie).

Nicméně i přes zmiňované obavy se obchodníci po nelehkých dvou letech zotavují a téměř tři čtvrtiny dotázaných dokonce plánuje expandovat a výhledově otevírat nové pobočky. Zejména se jedná o firmy ze segmentu Sportovního vybavení a Gastronomie. Expanzi chystají také značky z kategorie Módy a Zdraví & Krásy, ovšem současně očekávají také uzavírání neprofitabilních prodejen.


Zpátky do formy / Obchodní centra zaznamenala velmi dobré výsledky prakticky ihned po znovuotevření obchodů. Ty byly motivovány i odloženou spotřebou a v průměru se přiblížily tržbám z roku 2019.

Populární na fóru

Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

2 komentář(e)
posledni 11.02.2017