Franšízanti musí mít chuť se učit

Na Slovensku působíte již 12 let, poslední 3 roky jste věnovali přípravě expanze skrze franšízy do zahraničí. Co bylo při těchto letitých jednáních vůbec nejtěžší?
Těch 12 let se může zdát jako velmi dlouhá doba, ale je třeba si uvědomit, že před 12 lety vznikl teprve nápad a první provoz se vzdáleným cílem vybudovat franšízovou síť. Od začátku jsem si stanovil jasná kritéria, že se to musím nejdříve sám pořádně naučit a vychytat tzv. mouchy, abych si později mohl dovolit předávat licence. Takže od roku 2005 prvních pět let probíhaly pokusy a omyly, vychytávky správných technologií, vychytávky postupů přípravy produktů, vylepšování logistiky a podobně.
Přibližně v tom čase s kartami zamíchala také ekonomická krize, takže další 3 nebo 4 roky jsme se věnovali výhradně budování vlastních poboček, a na prodej licencí jsem si stále netroufali. Mezitím jsme samozřejmě dolaďovali celý systém, dodělávali provozní příručku a sbírali potřebné materiály pro rozšiřování sítě.
Co konkrétně si od českého trhu slibujete?
Od první myšlenky jsem přemýšlel nejen o síti na Slovensku, ale celosvětově. Takže úplně přirozeně v čase, kdy už jsem byl na rozšiřování připravený, jsem se začal rozhlížet po okolních sousedních státech. Také při přípravě a dokončení provozní příručky a dalších materiálů jsem se spojil s odborníky z Česka, protože na Slovensku se v té době nikdo franšízingu seriozně nevěnoval. Začali jsme chodit na franšízingové výstavy, které také na Slovensku pořádá česká společnost, stali jsem se řádným členem České franšízingové asociace, protože ta slovenská tehdy vykazovala pouze minimální činnost a nebyla propojená se zahraničím. Takže je asi naprosto přirozené, že ze všech těchto aktivit v Česku vzniklo první partnerství a prodej licence do Čech.
V jakých částech země byste chtěli otevřít nové franšízy?
Nemám omezení co se týká jednotlivých částí Česka, více nás zajímá velikost města, kupní síla, počet obyvatel, lukrativnost nabízených prostor a podobně. Takže určitě máme ve výhledu všechna města nad cca 35 tisíc obyvatel.
Jaké jsou požadavky na samotné provozovny?
Preferujeme prostory v nákupních centrech anebo v centrech měst s větším nákupním potenciálem. Ideální velikost pobočky je asi 50 až 60 čtverečních metrů pro food court se sezením. Pokud jde o samostatnou pobočku s vlastním posezením, tak ideální velikost je asi 120 čtverečních metrů.
Musejí si prostory franšízanti shánět sami, nebo jim pomáháte?
Franšízant si musí uvědomit, že se jedná o jeho podnikání, a měl by mít zájem najít si vhodné prostory. Protože ale někteří uchazeči nemusejí mít s podobnou činností žádné zkušenosti, je i náš zájem, abychom jim v tomto směru pomohli. Takže se snažíme přes naše kontakty hlavně v nákupních centrech vyhledávat jednotlivé volné prostory, a párovat je se zájemci o franšízu.
Je možné si na vstupní investici půjčit od banky? Umožňujete půjčku či úvěr i skrze vlastní centrálu?
Samozřejmě, zájemce si na vstupní investici může půjčit od banky. Půjčku nebo úvěr centrála neposkytuje, jsme ale schopní poskytnout záruky bance a samozřejmě pozitivní reference, které mohou pomoci při schvalování úvěru zájemcům.
Jaké hlavní podmínky by měli vaši čeští franšízanti splňovat? Musí mít zkušenosti v oboru či z podnikání?
Pokud má někdo praxi v podnikání, pak je to samozřejmě výhodné, protože se nebude topit v různých byrokratických překážkách, které jdou ruku v ruce s otevřením nové pobočky. Ale není to nevyhnutelná podmínka. Nevyhnutelná podmínka není ani aby byl zájemce zběhlý v gastronomii, anebo aby uměl dobře vařit, a podobně. V podstatě ho všechno naučíme. Podnikat, pohybovat se gastro prostředí.
Úplně nejpodstatnější ale je, aby se měl chuť učit něco nového, aby byl ochotný přijímat předem dohodnutá pravidla a řídil se jimi. Nepotřebujeme přílišnou kreativitu, zájemce musí chtít převzít rozběhnutá pravidla a předpisy našeho systému, spolupracovat s našimi nasmlouvanými dodavateli, a řídit se našimi pokyny. Všechno ostatní se dostaví samo.
Jaké hlavní výhody svým spolupracovníkům ve franšízové síti nabízíte? Proč si mají vybrat právě vás?
Náš systém, i když vypadá mladě, je ve skutečnosti ověřený více než 12letou praxí v různých podmínkách, takže zájemce nevstupuje do neprobádaných vod. Poskytneme mu kompletní zaškolení jeho samotného i jeho personálu. Máme velmi promyšlenou a propracovanou školu Mr.Kebab pro zaškolování do přípravy produktů. Pomůžeme mu najít vhodné prostory pro otevření pobočky, postavit a rozběhnout pobočku, pomůžeme mu s výběrem personálu. Samozřejmostí jsou také dohodnutí dodavatelé technologií a produktů. Máme propracovaný marketing, který je zájemcům plně k dispozici.
Jste na mezinárodním poli něčím výjimeční?
Tvářit se, že jsme na mezinárodním poli výjimeční, by bylo asi odvážné. Děláme poctivý byznys v odvětví, kde se selhání neodpouští. Snažíme se budovat svou vlastní nezaměnitelnou image, vlastní portfolio produktů a nezaměnitelných obalů, a věříme, že jednoho dne se k té výjimečnosti alespoň přiblížíme.
PŘEČTI ČLÁNKY

Popularita kebabu je v posledních letech ve střední Evropě velká. Grilovaná kuřata zde zase mají tradici. Právě na to sází franšízor Mr. Kebab s novou značkou Pipi Grill.
„V současné nepředvídatelné době bych jako začínající podnikatel dal přednost franšíze před nezávislostí," říká Lubor Lelovits, franšízor Mr. Kebab.
Fastfoodové franšízy jsou v kurzu. Pro mnohé představují šanci na rozjetí byznysu v gastrooboru. Jednou ze značek, které chtějí uspět i u nás, je Mr. Kebab.
„V Česku stále hledáme master-franšízanta, hlásit se však mohou i zájemci o provozování jedné pobočky Mr. Kebab," říká majitel a zakladatel této sítě Ľubor Lelovits.
Na domácím trhu pozice franšízy Mr. Kebab sílí. Podaří se jí uspět i u nás?
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...
Lidé jsou základ
Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...