Ze zákaznice podnikatelkou
Před tím, než se Naďa pustila do vlastního podnikání, pracovala jako marketingová manažerka velké společnosti, která v našem hlavním městě vlastní dnes již tři obchodní centra. Sama byla součástí týmu, který v roce 2005 otevíral Centrum Chodov jakožto největší nákupní centrum v Praze. „Práce na tomto projektu mne velmi bavila, i když byla velmi časově, fyzicky i psychicky náročná,“ vzpomíná Naďa s tím, že jednoho dne si začala uvědomovat, kolik své energie a času dává druhým a že smysluplnější by byla, kdyby tyto dvě velmi důležité „komodity“ investovala do něčeho vlastního. A právě toto uvědomění stálo na počátku jejího rozhodnutí začít podnikat.
Yves Rocher znala již od doby, kdy v roce 1995 otevřela obchod v pražském nákupním Centru Černý Most. Jako celá řada žen a mužů, kteří si oblíbili přírodní kosmetiku této francouzské značky, se stala její zákaznicí, nakupoval zde produkty nejen pro sebe, ale také jako dárky pro své blízké. Možnost stát se součástí rodiny majitelů franšízových poboček této sítě ji tak oslovila natolik, že v roce 2013 převzala jako franšízantka obchod na Černém mostě. O rok a půl později se stala majitelkou prodejny v pražské Galerii Harfa.
Jako specialistka na marketing, kterému se vždy ve svém zaměstnání Naďa věnovala, věděla, jak správně dostat informaci o produktech či speciálních nabídkách Yves Rocher k zákazníkům. Se podnikáním jako takovým však do té doby neměla žádné zkušenosti. „Obchod byl pro mě úplně nový projekt. Během měsíce jsem se musela naučit všechny produkty, jak fungovat na obchodě, jak s pokladnou, jak dělat objednávky. Úplně nové bylo pro mě mít zaměstnance. Byla jsem vždy zaměstnána a věci kolem s tím spjaté si člověk neuvědomuje a musím podotknout, že to fakt nebyla a není legrace,“ říká Naďa Sovová, která se tak musela začít věnovat i spolupráci s nejrůznějšími úřady, účetní firmou a zabývat se přípravou plánů, výplat a další administrativou.
Příjemným překvapením na začátku podnikání s Yves Rocher bylo velké množství produktů, které zákazníkům může nabízet a také podpora franšízora, které se jí nejen na počátku dostalo. „Od společnosti Yves Rocher jsem měla a mám marketingovou podporu, profesionální školení týkající se nabídky, složení a účinků výrobků, informace o vedení obchodu a také možnost čerpat z jejích dlouholetých zkušeností v roli franšízora,“ prozrazuje Naďa s tím, že velmi oceňuje také skvělou spolupráci s ostatními majiteli franšízových prodejen, na které se může vždy obrátit s prosbou o radu či pomoc. A právě to je jednou z velkých výhod, které podnikání v rámci franšízového konceptu nabízí.
V životě podnikatele jsou však i situace, které mu připraví překvapení negativní. Neminulo to ani Naďu Sovovou. Jak sama říká, většinou jsou spojeny se zákazníky, kteří měli nejspíš špatný den a rozhodli se si ho „spravit“ v obchodě svým přezíravým chováním k jeho personálu. „Občas se vyskytnou tací, kteří na vás reagují, že jste „jenom“ prodavačka, mají problém pozdravit či s vámi vůbec komunikovat. O to více obdivuji dámy v obchodech, které stojí za pultem 12 hodin a stále se tváří jako sluníčka,“ vysvětluje.
Ti, kteří by se chtěli stejně jako ona stát franšízanty konceptu Yves Rocher, by podle Nadi měli ideálně mít už nějaké zkušenosti s obchodem, prací se zaměstnanci nebo vedením lidí. Určitě by pak měli být finančně zabezpečeni. Odradit by je neměl dozor ze strany poskytovatele franšízové licence, který ona sama vidí jako velkou pomoc při dodržování pravidel, díky nimž vypadají všechny Yves Rocher obchody stejně a zákazníci v nich najdou vše na úrovni, na jakou jsou zvyklí.
Jak již bylo zmíněno, Naďa Sovová provozuje momentálně dvě pobočky Yves Rocher. Je to však její konečný cíl, či uvažuje o dalším rozvoji? „Značku Yves Rocher mám ráda a práci kolem obchodu také. Je dost náročné vše zkoordinovat, když máte už dva obchody natož tři, a hlavně v době, kdy je problém sehnat kvalitního a pracovitého člověka,“ prozrazuje Naďa. Ani to vše ji však neodradí, do budoucna by se totiž ráda ucházela o možnost otevření třetí pobočky Yves Rocher.
PŘEČTI ČLÁNKY
„Rostli jsme i v době pandemie, ani nám se ale nevyhnulo uzavírání prodejen," říká Miroslav Kubricht, managing director Yves Rocher pro ČR, SR a Maďarsko.
Franšízovou síť Yves Rocher čeká v letošním roce optimalizace a modernizace. Značka chce ještě více podpořit svůj ekologický přístup.
„Franšízantům jsme v době „covidové“ pomohli i finančně," říká Miroslav Kubricht, managing director Yves Rocher pro ČR, SR a Maďarsko.
Nařízení vlády budou ještě nějakou chvíli ovlivňovat byznys v Česku. Franšízy tak hledají nové cesty k zákazníkům. Mohou se jim hodit i do budoucna?
Nové projekty a výzvy i meziroční růst. Takový byl loňský rok pro Yves Rocher. Co na spolupráci s touto kosmetickou značkou franšízanty láká?
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Franšíza Trdlokafe s oblíbenou kombinací trdelníku a výběrové kávy roste v mezinárodním měřítku i v rámci České republiky. Koncept přilákal i investory z Venture Clubu.
Franšízová síť s čerstvým ovocem v pravé belgické čokoládě Choco Boss nabízí zajímavý nápad na podnikání s příznivými vstupními investicemi.