Současný stav jako prostor pro inovace

Byznys i pomoc / Také pobočky franšízové sítě Yves Rocher uzavřely své dveře zákazníkům. Obchod však stále pokračuje, a to prostřednictvím e-shopů. Aktivně společnost bojuje i s koronavirem. V továrnách skupiny Groupe Rocher byla pozastavena výroba klasických produktů a hlavní prioritou se stala výroba dezinfekčního gelu potřebného k zabránění šíření viru, kterého je momentálně v nemocnicích nedostatek.
Pátek
10.04.2020
Nařízení vlády budou ještě nějakou chvíli ovlivňovat byznys v Česku. Franšízy tak hledají nové cesty k zákazníkům. Mohou se jim hodit i do budoucna?
 

Smysl opatření, která česká vláda v boji proti šíření epidemie onemocnění COVID-19 přijala, drtivá většina šéfů franšízových konceptů chápe. To však nic nemění na tom, že dopady na jejich fungování budou v mnoha případech poměrně velké. „Ještě chvíli potrvá, než se vše vrátí do normálu. Nicméně právě v těchto chvílích se projeví síla kvalitně nastavených franšízových systémů, jež mohou svým franšízantům pomoci tuto nelehkou dobu překonat a následně znovu nastartovat jejich podnikání,“ říká Lenka Nováková, konzultantka poradenské společnosti PROFIT system franchise services, která se zaměřuje právě na oblast franšízového podnikání.

S franšízou v kondici

Branží, kterou stávající situace ovlivňuje fatálně, je hlavně gastronomie. Lehká tato situace však není ani pro majitele konceptů působících v oboru fitness, který byl restrikcemi postižen také jako jeden z prvních. Přijít na způsob, jak své klienty obsluhovat, je v tomto oboru, kromě možnosti realizace online tréninků, téměř nemožné. Jak upozorňuje Tomáš Krmíček, zakladatel sítě BodyExpress, kromě nájmů trápí franšízanty i otázky týkající se jejich zaměstnanců a spolupracovníků.

„Velká část personálu s námi spolupracuje na krátké úvazky formou DPP, u nichž zatím žádná podpora k udržení ve firmách není,“ vysvětluje Tomáš Krmíček s tím, že v současné době vedení konceptu pracuje na tom, aby splnili podmínky v okamžiku, kdy by byla fitness studia zařazena do některé z dalších vln rozvolňování současných opatření. Zároveň se také ve spolupráci s franšízovými partnery připravuje na dobu, kdy budou moci své pobočky klientům otevřít. Pracují tak na marketingové strategii pro propagaci znovuotevření a také na tom, aby na ně klienti nezapomněli.

S oborem souvisí i další oblast, která svými službami míří za zlepšováním kondice svých klientů, a to nutriční poradenství. Vypořádat s komplikacemi se tak musela i franšízová síť Nutriadapt Weight Management Clinic. „Přijali jsme řadu bezpečnostních opatření, například zaměstnanci centrály pracují z domova. Pokud jde o síť poraden, bylo na zvážení každého majitele, jak k situaci přistoupí. Někde zaměstnanci pracují z domova, jinde docházejí na poradny a odtud telefonicky nebo online komunikují s klienty,“ popisuje současnou praxi Marta Nosková, generální ředitelka společnosti Nutriadapt.   

Faktem je, že koncept Nutriadapt již před vyhlášením nouzového stavu nabízel v rámci svých služeb klientům možnost využít online nebo telefonické konzultace. Situace kolem koronaviru tak jen zintenzivnila nabídku těchto služeb směrem ke klientům. Stávající i nově příchozí klienti tak mají i v těchto dnech a týdnech k dispozici odbornou péči, na kterou jsou zvyklí. „Pokud jde o podporu našich franšízantů, intenzivně rozšiřujeme nabídku online služeb. Již nyní jsou naše poradny schopny obsluhovat klienta v rámci celého programu zcela online. Odpustili jsme nebo snížili některé poplatky a poradnám nabízíme poradenství a vytváříme podporu v oblasti obchodních dovedností, práva, účetnictví, marketingu apod.,“ doplňuje Marta Nosková.

Bydlení po síti

Možností, které nabízí moderní komunikační nástroje a technologie, využívají k udržení svého podnikání také franšízanti realitních společností. Pravdou totiž je, že ani v současné době nepřestali jejich klienti řešit bydlení, kvůli omezenému kontaktu se však některé kroky zpožďují. „Na druhé straně je to velký impuls pro rychlé zavedení inovací. Naši franšízanti i makléři začali s klienty hovořit prostřednictvím video konferencí, věnují se aktivitám, které mohou v tuto chvíli vykonávat bez kontaktu s klienty, ať už jde o přípravu prázdné nemovitosti na prodej, homestaging, marketingové strategie apod.,“ říká tiskový mluvčí realitní sítě RE/MAX Tomáš Hejda s tím, že zároveň našli cesty, jak komunikovat v této době i s úřady, takže realitní činnost se nezastavila, pokračuje i v této době, avšak za přísného dodržování bezpečnostních opatření. 

Podle Hejdy se naštěstí nenaplnil některé černé scénáře, které předpovídaly, že se trh zcela zastaví. Nestalo se tak, jen se pozměnily některé nástroje a postupy, realitní sítě však fungují dál. S franšízanty je centrála RE/MAX v neustálém kontaktu. Oni i makléři dostávají pravidelné, aktualizované informace o vývoji situace, vedení pro ně připravuje řadu zvýhodněných nabídek, aby jim usnadnili práci, RX Akademie spustila sérii webinářů, programů a on-line kurzů, aby makléři mohli tuto dobu využít také ke vzdělávání. 

Expanze se nezastavuje

Současná situace zasáhla přímo také prodejní síť franšízového konceptu Solodoor Centrum, a to kvůli nutnosti omezení styku s klientem na jednotlivých prodejnách. „Obchod se však nezastavil, jen se přesunul v daleko větší míře ke komunikaci přes telefon a e-mail a na internet. Lidé, kteří chtějí bydlet a pořídit si krásné dveře, nyní naopak daleko častěji volí známou značku ryze českého výrobce. Takže zaznamenáváme v průběhu opatření mírný nárůst objednávek. Nadále také probíhají montáže již dříve objednaných zakázek, protože výroba Solodoor pracuje na 100 % a nedošlo k žádnému podstatnému zpomalení dodávek,“ prozrazuje ředitel společnosti Solodoor Centrum Stanislav Malohlava.

Vedení sítě společně s franšízanty také sleduje aktuální dění a připravuje se na dobu, která nastane po uvolnění restrikcí, kdy opět síť najede na svůj osvědčený model fungování. Tuto dobu tak franšízor ve spolupráci s franšízovými partnery využívá k doladění některých detailů konceptu či na samotných prodejnách. Připravuje se také na další expanzi.


Úspěch i v těžké době / „Máme v síti mnoho a mnoho případů, kdy makléři nabírají nemovitosti i za těchto podmínek, finišují se prodejní aktivity, připravují se nabídky, dělají cenové odhady, daří se případy uzavírat i za cenu ztížených podmínek. Velký důraz je kladen také na poradenství klientům, kteří řeší jakoukoli situaci,a to včetně senzitivních dotazů,“ říká Tomáš Hejda, tiskový mluvčí realitní sítě Re/Max.

Populární na fóru

Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

2 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Návrat zahraničních značek

Franchising jako téma na Radiožurnálu :-) (cca 18:30) http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3335349#

1 komentář(e)
posledni 16.03.2015