Nebát se, jít si za svým a vytvořit vlastní styl

Předání zkušeností / Poskytovatel franšízové licence Mr. Kebab svým franšízantům pomáhá nejen se zaškolením personálu, ale také s jeho výběrem. V současné době, kdy je na pracovním trhu málo „volných“ lidí, je právě správný výběr pro další úspěch klíčový.
pondělí
24.02.2020
Syndrom vyhoření v jednom oboru ho přivedl k úspěchu a podnikání v jiném. Jak dnes vidí svůj byznys pod značkou Mr. Kebab jeho zakladatel Ľubor Lelovits?
 

Když se rozhodl pustit do podnikání v gastronomickém sektoru, nebyl profesionálním elévem. Ale pohyboval se zcela jinde – 14 let pracoval v reklamě, hodně cestoval, poznával. Vždy měl rád jídlo, jeho přípravu a vše s tím spojené. „První nápad bylo otevřít si klasickou restauraci, vždyť jíst se přece musí a bude stále. Ale nechal jsem si poradit a zacílil jsem nakonec na, v mnoha směrech jednodušší, princip fast foodu,“ popisuje své začátky v gastronomii Ľubor Lelovits s tím, že o kebabu tehdy nevěděl skoro nic. „Ale zamiloval jsem si tu chuť čerstvě upečeného kořeněného masa s vůní orientu, líbil se mi ten fortel při přípravě pokrmů a bylo rozhodnuto,“ vzpomíná. 

Koncept slovenské značky fast foodu Mr. Kebab se však rodil postupně a nejprve vlastně průzkumnou metodou, kdy v zahraničí Ľubor Lelovits vyhledával obdobné provozovny a porovnával jejich plusy a minusy. Brzy si uvědomil, že některé věci chce a bude dělat jinak, že jeho cílem je moderní středoevropský fast food, byť na bázi kebabu. Inspirace a nápady se tedy našly, ale realita byla odlišná. „Mentalita u nás je prostě jiná, a přestože nás chuťově kebab láká, bylo nutné náš koncept postavit tak, aby místní zákazníky provoz nijak neodrazoval. Máme moderní čisté prostředí, propracovaný obalový program, bohatý sortiment nabídky a různých specialit, kvalitní produkty a celkový vizuál provozoven je snadno zapamatovatelný a koncipován přitažlivě právě pro oko Středoevropana.“  Tomuto poznání však předcházelo období učení, poznávání a zkoušení. Praxe často poukázala na omyly, které si nikdo nejprve neuvědomoval, postupně se dotáhla filozofie prodeje, měnila se technologická část provozu. Základní kebabový sortiment byl doplněn o speciality z kuřecího masa, sýrové pochoutky, bramborové chuťovky a nealko nápoje, ale i kávu a čaj.

Ne vždy vše funguje dle plánu

První provozovny Mr. Kebab byly otevřeny na Slovensku v Košicích, kde je i sídlo společnosti. A protože měly za čas úspěch, začalo se uvažovat o podnikání i za hranicemi. V Maďarsku společnost Mr. Kebab postavila venkovní stánek, vzápětí pak v Budapešti představila svůj franšízový koncept. Se dvěma franšízovými provozovnami vstoupila i na český trh, ale jak Ľubor Lelovits podotýká, tady přišlo nepříjemné ponaučení. „Naši partneři zřejmě podcenili náročnost tohoto typu podnikání, neusměrnili marketingovou strategii a navíc se pustili hned do dvou provozoven najednou, což se neosvědčilo. A já nebyl také tak důsledný, jak jsem měl být, a tudíž došlo k uzavření obou franšíz. Ale nevzdávám to, tvrdím, že jsou to nutné podnikatelské zkušenosti a navíc – co vás nezabije, to vás posílí.“

Franšízanti Mr. Kebab se musí sžít s nastavenou strategií i filozofií společnosti. Na Slovensku se osvědčil pevně daný koncept a funguje výborně. Toto základní nastavení je podstatné – neměnit neustále podmínky, kvalitu, produkty, nepodbízet se cenami konkurenci. „Nemůžete z dražších a kvalitních vstupních surovin vyrábět levný produkt jen proto, že konkurence u vedlejšího okýnka prodává „šunt“ za poloviční cenu. Tak to nejde. Prostě každý máme svou cílovou skupinu zákazníků,“ upozorňuje Lelovits.  V mnoha ohledech je tedy koncept pevně nastaven, ale s ohledem na zemi či region své působnosti si může zahraniční franšízant dohodnout určité procento odlišnosti v produktech lokálních chutí, ale opět za podmínky přísného dodržení kvalitativních parametrů systému. Přizpůsobit se franšízant také musí v marketingových aktivitách, které nesmějí zákazníky přehlcovat. Na Slovensku je preferována maximálně jedna marketingová akce za čtvrtletí a tento trend se osvědčil.

Nové franšízy budou otevřeny ještě letos

Společnost Mr. Kebab má v úmyslu růst, a to nejen v rámci rodného Slovenska. Aktuálně se však právě zde začínají připravovat k otevření dvě franšízy - jedna v Prešově a druhá v Košicích. Zahraniční franšízové provozovny jsou však i nadále v plánu – vážní zájemci přicházejí z Polska, Ruska a velký zájem je i ze severských zemí, kde by kebabový fast food byl v mnoha regionech gastronomickou novinkou.


Jasná pravidla / Nelze se spoléhat na to, že vše bude fungovat samo nebo úplně jednoduše. Franšízanti značky Mr. Kebab se musí sžít s nastavenou strategií i filozofií společnosti. Na Slovensku se osvědčil pevně daný koncept a funguje dle zakladatele společnosti výborně.

Populární na fóru

Dotazník regionální produkty a gastroturismus

Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...

1 komentář(e)
posledni 07.01.2022
Taco Bell na cestě k vrcholu

Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.

1 komentář(e)
posledni 05.08.2021
Úspěšný rok pro Subway

Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...

1 komentář(e)
posledni 13.02.2020
Subway vidí potenciál na benzinkách

Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....

1 komentář(e)
posledni 10.10.2019
Franšíza McDonald’s? Doživotí

Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?

1 komentář(e)
posledni 03.02.2018
Sushi v Česku jde

Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.

1 komentář(e)
posledni 29.10.2015
Komunikace je základ

The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...

1 komentář(e)
posledni 21.09.2015
Lidé jsou základ

Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...

1 komentář(e)
posledni 15.07.2015