Nebát se, jít si za svým a vytvořit vlastní styl
Když se rozhodl pustit do podnikání v gastronomickém sektoru, nebyl profesionálním elévem. Ale pohyboval se zcela jinde – 14 let pracoval v reklamě, hodně cestoval, poznával. Vždy měl rád jídlo, jeho přípravu a vše s tím spojené. „První nápad bylo otevřít si klasickou restauraci, vždyť jíst se přece musí a bude stále. Ale nechal jsem si poradit a zacílil jsem nakonec na, v mnoha směrech jednodušší, princip fast foodu,“ popisuje své začátky v gastronomii Ľubor Lelovits s tím, že o kebabu tehdy nevěděl skoro nic. „Ale zamiloval jsem si tu chuť čerstvě upečeného kořeněného masa s vůní orientu, líbil se mi ten fortel při přípravě pokrmů a bylo rozhodnuto,“ vzpomíná.
Koncept slovenské značky fast foodu Mr. Kebab se však rodil postupně a nejprve vlastně průzkumnou metodou, kdy v zahraničí Ľubor Lelovits vyhledával obdobné provozovny a porovnával jejich plusy a minusy. Brzy si uvědomil, že některé věci chce a bude dělat jinak, že jeho cílem je moderní středoevropský fast food, byť na bázi kebabu. Inspirace a nápady se tedy našly, ale realita byla odlišná. „Mentalita u nás je prostě jiná, a přestože nás chuťově kebab láká, bylo nutné náš koncept postavit tak, aby místní zákazníky provoz nijak neodrazoval. Máme moderní čisté prostředí, propracovaný obalový program, bohatý sortiment nabídky a různých specialit, kvalitní produkty a celkový vizuál provozoven je snadno zapamatovatelný a koncipován přitažlivě právě pro oko Středoevropana.“ Tomuto poznání však předcházelo období učení, poznávání a zkoušení. Praxe často poukázala na omyly, které si nikdo nejprve neuvědomoval, postupně se dotáhla filozofie prodeje, měnila se technologická část provozu. Základní kebabový sortiment byl doplněn o speciality z kuřecího masa, sýrové pochoutky, bramborové chuťovky a nealko nápoje, ale i kávu a čaj.
Ne vždy vše funguje dle plánu
První provozovny Mr. Kebab byly otevřeny na Slovensku v Košicích, kde je i sídlo společnosti. A protože měly za čas úspěch, začalo se uvažovat o podnikání i za hranicemi. V Maďarsku společnost Mr. Kebab postavila venkovní stánek, vzápětí pak v Budapešti představila svůj franšízový koncept. Se dvěma franšízovými provozovnami vstoupila i na český trh, ale jak Ľubor Lelovits podotýká, tady přišlo nepříjemné ponaučení. „Naši partneři zřejmě podcenili náročnost tohoto typu podnikání, neusměrnili marketingovou strategii a navíc se pustili hned do dvou provozoven najednou, což se neosvědčilo. A já nebyl také tak důsledný, jak jsem měl být, a tudíž došlo k uzavření obou franšíz. Ale nevzdávám to, tvrdím, že jsou to nutné podnikatelské zkušenosti a navíc – co vás nezabije, to vás posílí.“
Franšízanti Mr. Kebab se musí sžít s nastavenou strategií i filozofií společnosti. Na Slovensku se osvědčil pevně daný koncept a funguje výborně. Toto základní nastavení je podstatné – neměnit neustále podmínky, kvalitu, produkty, nepodbízet se cenami konkurenci. „Nemůžete z dražších a kvalitních vstupních surovin vyrábět levný produkt jen proto, že konkurence u vedlejšího okýnka prodává „šunt“ za poloviční cenu. Tak to nejde. Prostě každý máme svou cílovou skupinu zákazníků,“ upozorňuje Lelovits. V mnoha ohledech je tedy koncept pevně nastaven, ale s ohledem na zemi či region své působnosti si může zahraniční franšízant dohodnout určité procento odlišnosti v produktech lokálních chutí, ale opět za podmínky přísného dodržení kvalitativních parametrů systému. Přizpůsobit se franšízant také musí v marketingových aktivitách, které nesmějí zákazníky přehlcovat. Na Slovensku je preferována maximálně jedna marketingová akce za čtvrtletí a tento trend se osvědčil.
Nové franšízy budou otevřeny ještě letos
Společnost Mr. Kebab má v úmyslu růst, a to nejen v rámci rodného Slovenska. Aktuálně se však právě zde začínají připravovat k otevření dvě franšízy - jedna v Prešově a druhá v Košicích. Zahraniční franšízové provozovny jsou však i nadále v plánu – vážní zájemci přicházejí z Polska, Ruska a velký zájem je i ze severských zemí, kde by kebabový fast food byl v mnoha regionech gastronomickou novinkou.
PŘEČTI ČLÁNKY
Popularita kebabu je v posledních letech ve střední Evropě velká. Grilovaná kuřata zde zase mají tradici. Právě na to sází franšízor Mr. Kebab s novou značkou Pipi Grill.
„V současné nepředvídatelné době bych jako začínající podnikatel dal přednost franšíze před nezávislostí," říká Lubor Lelovits, franšízor Mr. Kebab.
Fastfoodové franšízy jsou v kurzu. Pro mnohé představují šanci na rozjetí byznysu v gastrooboru. Jednou ze značek, které chtějí uspět i u nás, je Mr. Kebab.
„V Česku stále hledáme master-franšízanta, hlásit se však mohou i zájemci o provozování jedné pobočky Mr. Kebab," říká majitel a zakladatel této sítě Ľubor Lelovits.
Na domácím trhu pozice franšízy Mr. Kebab sílí. Podaří se jí uspět i u nás?
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...
Lidé jsou základ
Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...