Specifická spolupráce / Franšízy v segmentu B2B vyžadují často od svých franšízantů zejména zkušenosti s obchodem a jednáním s firemními zákazníky. Díky nim je totiž rozjezd jejich podnikání pod franšízovou značkou jednodušší. Komunikace s individuálním či firemním zákazníkem se totiž mnohdy velmi liší.
Úterý
26.01.2021
Poskytování služeb firemním zákazníkům se zdá být pro zahraniční značky atraktivní. Kdo usiluje o vstup na trh?
 

Česká republika je stále ze strany zahraničních značek považována za strategický trh s ohledem na plánování jejich expanze do regionu střední a východní Evropy. To je také důvod, proč i v době, kdy pronikání za hranice domácích trhů je pro řadu společností vlivem pandemické situace těžší než kdy dříve, neustávají ve svých aktivitách mířících k nalezení franšízových či master-franšízových partnerů. I zde totiž platí, že kdo dříve přijde, získá náskok v budování své pozice na trhu.

Logistika, doprava, technologie

Master-franšízanta v tuzemsku hledá i další americká značka, Mail Boxes Etc. Její pobočky poskytují externí řešení pro firmy i jednotlivce v oblastech, jako jsou přeprava zásilek, tisk nebo marketing, které jim pomáhají zefektivnit jejich podnikání a další aktivity. Se svými službami míří zejména na malé a střední podnikatele, kteří ještě nemají nebo nepotřebují mít například své vlastní administrativní, logistické a marketingové oddělení. O tom, že jde o značku, se kterou je třeba počítat, svědčí i její bohaté zastoupení ve světě. Ve více než 40 zemích v Evropy, Asie a Jižní Ameriky totiž úspěšně funguje přes 1 600 MBE Center. Investice, která na zájemce o master-franšízovou licenci čeká, se pohybuje okolo 3,5 milionu Kč a zahrnuje náklady na nákup exkluzivních master-licenčních práv pro danou zemi, otevření pilotního centra, založení a správu master-franšízového týmu a přizpůsobení modelů a systémů MBE. Samozřejmostí je také školení, které zajistí společnost MBE Worldwide v Itálii.

Konkurenci na poli dopravců chce posílit i společnost Flash, která je evropským lídrem v poskytování profesionálních dopravních služeb. Prostřednictvím franšízantů se jí podařilo vybudovat globální logistickou síť v 18 zemích světa. A další plány jsou jasné. Během následujících let chce vedení společnosti pracovat na rozšíření své logistické sítě otevíráním franšízových dceřiných společností na vybraných trzích. Mezi ty, o které má velký zájem, patří i Česká republika a Slovensko. Investice, kterou bude muset nový držitel franšízové či master-franšízové licence konceptu Flash podstoupit, bude součástí vyjednávání. Nejedná se totiž o rozvoj sítě zcela od začátku. Flash již podporuje zákazníky v České republice i na Slovensku, a tito zákazníci budou předáni tuzemským franšízantům.

Z Maďarska na náš trh míří koncept Qjob, který pomáhá propojovat firmy a jejich zákazníky online. Jeho prostřednictvím mohou lidé najít odborníka, který jim pomůže vyřešit problém, dokončit projekt. Zkrátka poskytne jim služby, které aktuálně hledají. Rozhodnout se pro konkrétního poskytovatele se pak zákazníci mohou na základě referencí, které online nástroj Qjob sbírá a zveřejňuje. Zájemci o pořízení franšízové licence s ji mohou pořídit jak pro konkrétní město či oblast, tak i pro celou zemi. Majitelé master-franšízové licence, která jim umožňuje budovat síť v jednotlivých státech, pak mohou dále nabízet klasické franšízové licence dalším partnerům. Její cena se následně odvíjí od velikosti oblasti, ve která chce franšízant působit. Ta by neměla mít méně než 200 tisíc obyvatel.

„Konceptům mířícím svým zaměřením na firemní zákazníky se u nás dlouhodobě daří, jako například Business for Breakfast či Tab Board. Některým nahrává chuť podnikatelů vzájemně spolupracovat a rozvíjet byznys, jiným pak legislativní povinnosti. Se značkami, které mají zájem vstoupit do Česka, případně na Slovensko, k nám míří příležitosti pro franšízové podnikání v oborech, ve kterých jsme si to možná donedávna neuměli představit, ačkoli na zahraničních trzích se jim již dařilo budovat efektivní franšízové sítě,“ říká Lenka Nováková, konzultantka poradenské společnosti PROFIT system.


Příležitost pro byznys / Pořízení master-franšízové licence představuje pro zájemce o ně vyšší počáteční náklady. Jde však o investici do byznysu, který by měl v budoucnu přinést jeho majiteli vyšší zisky než v případě, kdy by byl klasickým franšízantem.