Krize odhaluje příležitost
Z pohledu franšízingu byl loňský rok pro českou značku Fruitisimo velmi úspěšný, a to i přes situaci výrazně ovlivněnou pandemií COVID-19. Podařilo se totiž uzavřít rekordní počet franšízových smluv. „Primárně se jedná o nové partnery, kteří v této krizi vidí budoucí příležitost. Řada uzavřených smluv se však začne naplňovat až v průběhu letošního roku 2021, během kterého by mělo dojít k otevření až 16 nových poboček,“ říká výkonný ředitel Fruitisimo group Michal Příhoda s tím, že původně na rok 2020 plánované otevření nových poboček muselo být logicky vlivem lockdownu odsunuto na letošek. V současné době má Fruitisimo na všech trzích, na kterých je aktivní, 70 provozoven, a to včetně sezónních projektů, které je třeba do této statistiky počítat.
Zvyšující se zájem o podnikání pod franšízovou značkou lze podle Příhody očekávat i do budoucna. Podobný efekt se projevil i při poslední hospodářské krizi, která do jisté míry také zasáhla prakticky všechny obory. Důvodů je hned několik. Jednak řada zájemců o licence vnímá krizi jako zdroj příležitosti, na druhou stranu pak stále více platí, že osvědčený a dobře fungující franšízový koncept nabízí šanci na podnikání s nižší mírou rizika. Právě to je pro většinu uchazečů klíčové.
Změnami k efektivitě
Kromě expanze ovlivnila vládní opatření spojená s bojem proti šíření koronaviru i fungování již zaběhlých poboček Fruitisimo. Jejich majitelé se v této době mohli opřít o podporu franšízora. Ukázala se tak další výhoda franšízového podnikání. „Od začátku provázíme naše franšízanty schématem a metodikou vládních podpor a programů tak, aby dosáhli na maximum, co jim náleží. Vyjednáváme také s pronajímateli o podobě aktuálně nastavených obchodních podmínek či zavádíme nové automatizované interní procesy, které přispějí k vyšší produktivitě provozu,“ vysvětluje Michal Příhoda.
Právě v dalším zjednodušování interních procesů, které vedou k vyšší produktivitě, chce vedení franšízového konceptu pokračovat i nadále. Navíc společnost Fruitisimo Group spustila i několik nových prodjektů v oblasti velkoobchodu a maloobchodu. A nezapomíná ani na rozzšiřování produktové nabídky. Brzy tak budou moci zákazníci na trhu narazit například na Fruitisimo nanuky či novou ovocnou limonádu – Fruitisimo Vitamináda.
A jaké změny lze očekávat na celém gastronomickém trhu? Podle Michala Příhody se zřejmě v některých směrech či lokalitách tzv. „promíchají karty“. „Může se změnit provozovatel podniku či jeho koncept, ale nečekal bych nějakou zásadně negativní revoluci ve smyslu úpadku gastra jako oboru. Obecně čekám změny spíše evoluční než revoluční,“ doplňuje Michal Příhoda.
Dá se očekávat, že více než dřív bude i po zvládnutí krize daleko vyšší tlak na dodržování hygienických pravidel, která budou s ohledem na covidovou zkušenost jistě přísnější. Stejně tak bude přetrvávat obliba služeb delivery u zákazníků, na něž si zvykli a budou je chtít využívat dlouhodobě. Je tak pravděpodobné, že se on-line prodej stane více obvyklou součástí gastrobyznysu, než tomu bylo doposud. To se odrazí i v nárůstu počtu poskytovatelů rozvozových služeb, i ve strategiích jednotlivých hráčů na trhu.
PŘEČTI ČLÁNKY
Zavedný franšízový model Fruitismo dobývá Rakousko a Německo. Jaké jsou nebližší plány značky?
Značka Fruitisimo se z Česka dostala i do dalších zemí. Na domácím trhu má stále ambice růst. Kdo se může stát franšízantem?
„Současná doba nás v mnoha směrech naučila novému uvažování, které do budoucna jistě využijeme,“ říká výkonný ředitel Fruitisimo group Michal Příhoda.
Kdo si odnesl titul Franchisa roku 2020? Který koncept vyhodnotila veřejnost jako ten nejlepší? Čtěte dál.
Současná situace v České republice podnikání příliš nenahrává. Budou franšízové značky těmi, které se s krizí vypořádají lépe?
Nejčtenější
Koncept Trdlokafe zjednodušil a zautomatizoval procesy tak, aby se ze stánku s trdelníky a kávou stala pasivnější investice a hledá franšízanty.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšíza s luxusním designovým nábytkem Divani & Sofa vstupuje na náš trh. Umí zaujmout koncové i B2B klienty.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...
Lidé jsou základ
Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...