Tržby během pandemie příjemně překvapily
Jak se franšízovému konceptu Mr. Kebab aktuálně daří?
Děkuji za tuto otázku. Co se týče prodejů, daří se nám velmi dobře. Řekl bych – až překvapivě dobře vzhledem ke covidové situaci. Měli jsme historicky nejlepší léto. Horší je to s různými personálními řešeními. Lidé během pandemie byli delší dobu doma a v podstatě za nicnedělání dostávali slušné peníze, protože jsme nikoho nepropustili. Zvykli si na tento režim a velmi těžkopádné se vracejí do plného nasazení. A úplně nejhůř se hledají noví zaměstnanci – ukazuje se to jako neřešitelný problém. Mnozí, kteří byli dříve zaměstnáni někde v gastrosektoru a byli v době pandemie propuštěni, se přesunuli do jiných oborů a my tak doslova nedokážeme nabírat nové lidi, které potřebujeme právě proto, že se nám slušně daří.
Stále ještě České republice hledáte master-franšízového partnera?
Ano, pro Českou republiku stále hledáme vhodného master-franšízanta. Uvědomujeme si, že v této době to není snadné. Škoda, protože naše provozu se chovají velmi odhodlaně při vyrovnávání se s těžkými podmínkami.
Za co vše bude zodpovědný?
Master-franšízant si nejprve otevře vlastní vzorovou provozovnu, která bude do budoucna sloužit i jako školicí pobočka. Jinak řečeno, musí se v tom naučit orientovat sám, aby pak mohl začít budovat vlastní síť budoucích franšízových provozoven Mr.Kebab v České republice. Rovněž musí převzít částečně zásobování českých provozů našimi originálními produkty – tedy s naší pomocí někde pronajmout skladové prostory na průběžné skladování zmrazeného, chlazeného a suchého zboží a zajistit logistiku zavážení jednotlivých provozoven z tohoto skladu. Možná to zní na první poslech náročně a odpudivě, ale už jsme takový logisticko-přeskladňovací sklad v Čechách měli a umíme mu s tím pomoci. Na Slovensku máme toto zásobování vyřešeno přes partnera s mezinárodní působností – kromě jiných států i v Česku, takže by rozšíření tímto směrem nemělo být problém.
Mohou Vás kontaktovat zájemci o podnikání pod hlavičkou Mr. Kebab, kteří by v Česku chtěli otevřít jen jednu pobočku, a ne se stát master-franšízantem?
Ano, mohou se hlásit i tito zájemci. Individuálně každého uchazeče o licenci posoudíme, zjistíme, ve kterém regionu uvažují o otevření provozu a nakolik to myslí vážně. Pokud to půjde, rádi jim pomůžeme s rozjezdem, i když nebudou mít ambice stát se master-franšízantem.
Jak vypadá ideální franšízant Mr. Kebab? Musí mít zkušenosti s působením v gastro byznysu?
Možná to zní překvapivě, ale ani ideální franšízant Mr. Kebab nemusí mít zkušenosti z gastro byznysu. Já sám jsem nikdy nevařil, neumím vařit a ani jsem nikdy neměl ke gastronomii speciálně vřelý vztah. Prostě jsem to pojal jako podnikatelský projekt a pro jeho úspěšné rozběhnutí jsem se za pochodu musel z gastronomie naučit vše, co potřebuji vědět. A nyní jsem tyto znalosti ochoten předávat i dalším podnikatelům, kteří o to projeví vážný zájem. Takže ideální franšízant musí mít hlavně velkou chuť něčemu novému se přiučit, něco nové a dosud nepoznané nastartovat, postavit a rozchodit. Asi by měl být připraven pracovat s lidmi, což není vůbec jednoduché, a být připraven na neustálé a každodenní řešení jakýchkoli problémů, které s sebou každá samostatná i manažerská práce přináší. A asi by měl mít na začátek i nějaký finanční kapitál, alespoň do výšky 40 % nákladů, ten zbytek se dá financovat prostřednictvím různých úvěrů.
Jak velký dopad měla krize způsobená pandemií na fungování vašich franšízantů a poboček vůbec?
Náš nejnovější franšízant měl tu smůlu, že obchodní centrum NOVUM v Prešově, kde je umístěna jeho pobočka Mr. Kebab, se otevíralo v říjnu 2020. Takže prakticky od prvního dne po otevření byl provoz v covidovém režimu a prodávala jen tzv. přes okénko – do tašek. Do toho přišla 2. vlna s úplnou uzávěrou provozů. Takže skutečný rozběh zažívá jeho provozovna až v tomto čase a docela dobře se jí daří. Všichni jsme přesvědčeni, že má velký potenciál, ale právě se na nás valí 3. vlna covidu, tak neumíme předpovědět, jak to bude vypadat v našem nejsilnějším období – před Vánocemi. Na druhé straně musím konstatovat, že i prodeje do tašek během 2. vlny dosahovaly tržeb, které předčily nad naše očekávání a prakticky dosahovaly 70 až 90 % běžných tržeb.
Jak jste jim z pozice franšízora pomáhali tuto složitou situaci zvládnout?
Franšízanti od nás dostali finanční prázdniny. Po dobu 6 měsíců jsme jim neúčtovali žádné franšízové poplatky. Další 3 měsíce byly poplatky sníženy na 50 % a prakticky až teď od září budou mít plnohodnotnou výšku dohodnutých franšízových poplatků. Samozřejmostí pak byl neustálý poradenský servis, kdy jsme byli připravení 24 hodin denně řešit jejich problémy a potřeby. Bohužel – jiné finanční nároky, např. nájmy, mzdy apod. si museli franšízanti řešit svépomocí v rámci nabízené pomoci státu. Ale i tam jsme se snažili jim pomáhat orientovat se a předávali jsme si průběžně důležité informace.
Jaký v současné době pozorujete zájem o franšízové licence na domácím Slovensku?
Zájem je spíše vyčkávací, hlavně v našem gastro segmentu. Bohužel je to tak, investoři se bojí, protože gastro byl na Slovensku nejvíce postižený sektor. Přesto, jak jsem již konstatoval, našemu typu fast foodu se daří velmi rychle se oklepat a také okénkový prodej do tašek nám svědčí. Samozřejmě v kombinaci s donáškovou službou, kterou rozšiřujeme každým měsícem.
PŘEČTI ČLÁNKY
Popularita kebabu je v posledních letech ve střední Evropě velká. Grilovaná kuřata zde zase mají tradici. Právě na to sází franšízor Mr. Kebab s novou značkou Pipi Grill.
„V současné nepředvídatelné době bych jako začínající podnikatel dal přednost franšíze před nezávislostí," říká Lubor Lelovits, franšízor Mr. Kebab.
Fastfoodové franšízy jsou v kurzu. Pro mnohé představují šanci na rozjetí byznysu v gastrooboru. Jednou ze značek, které chtějí uspět i u nás, je Mr. Kebab.
Na domácím trhu pozice franšízy Mr. Kebab sílí. Podaří se jí uspět i u nás?
Syndrom vyhoření v jednom oboru ho přivedl k úspěchu a podnikání v jiném. Jak dnes vidí svůj byznys pod značkou Mr. Kebab jeho zakladatel Ľubor Lelovits?
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...
Lidé jsou základ
Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...