Češi milují gastro byznys

Franšízy kráčí s dobou / Stále platí, že největší část tuzemského franšízového trhu zabírají fastfoodové sítě. I ty jsou však nuceny reagovat na měnící se poptávku ze strany zákazníků. Ti v poslední době kladou větší důraz nejen na rychlost občerstvení, ale také jeho kvalitu a zdravější formu.
Středa
03.07.2019
Za posledních 9 let se počet firem v oblasti gastronomie zdvojnásobil. Stále je však oborem, ve kterém chce rozjet byznys řada Čechů. Daří se jim to i díky franšíze.
 

Ačkoli se může zdát, že v České republice najdeme nějaké restaurační zařízení na každém druhém rohu, stále se jedná o branži, ve které našinci chtějí nejvíce podnikat. A nic na tom, zdá se, nezměnila ani v roce 2016 zavedená elektronická evidence tržeb. Dokazují to i data společnosti Bisnode, podle nichž v současnosti na trhu funguje 21 072 firem, které podnikají ve stravování a pohostinství, což je nejvyšší počet za posledních devět let.

Nejvíce takových firem, 2471, bylo paradoxně založeno právě v již zmíněném roce 2016. „Restaurace také výrazně přibývaly v následujících dvou letech, v roce 2017 jich vzniklo 2 050 a o rok později 1 613. Rok 2018 byl rekordní v počtu zrušených restaurací, zaniklo jich 457. Pokud letos budou restaurační zařízení vznikat a zanikat stejným tempem jako v prvních pěti měsících, tak vznikne nejméně a zanikne nejvíce subjektů za posledních devět let,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová.

Další věcí, se kterou se museli, a i nadále musí majitelé restauračních zařízení vypořádat, je nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců – tedy zejména kuchařů. Ani to a všudypřítomná konkurence je však neodrazuje od splnění si snu provozovat vlastní bar, restauraci, bistro či klasickou českou hospodu.

Pro celou řadu z takových podnikatelů může být pohodlným řešením pořídit si licenci některého z již fungujících franšízových gastronomických konceptů. Na výběr jich mají celou řadu a další přibývají. „V roce 2018 působilo na českém franšízovém trhu na 42 franšízových sítí zaměřených na gastro byznys. Objevují se i nové značky, a to z velké části původem z tuzemska. Jmenovat můžeme například Hadog Burgers nebo čerstvou novinku Mr. Sushito,“ prozrazuje Lenka Nováková, konzultantka serveru Franchising.cz s tím, že zájem o český franšízový trh projevují stále i zahraniční značky. Momentálně o vstup na něj usilují například lotyšské samoobslužené restaurace Easy Wine a Easy Beer nebo slovenský koncept Elephant Diner. Gastronomie již dlouhodobě zaujímá prvenství mezi obory ve franšízingu.


Rostoucí trend / Ročně vzniknou stovky nových restaurací a tento trend lze očekávat i do budoucna. Svědčí o tom plány gastro značek, které se chtějí rozvíjet po celé republice za pomoci franšízantů.

Populární na fóru

Franšíza McDonald’s? Doživotí

Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?

1 komentář(e)
posledni 03.02.2018
Sushi v Česku jde

Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.

1 komentář(e)
posledni 29.10.2015
Komunikace je základ

The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...

1 komentář(e)
posledni 21.09.2015
Lidé jsou základ

Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...

1 komentář(e)
posledni 15.07.2015
Prodej podniku - nápadu

Dobrý den, mám podnik v gastronomii, je to jedinečný nápad založený v srpnu 2014, na facebooku máme přes 10tis fanoušků a nemáme problém, co se týče...

1 komentář(e)
posledni 16.06.2015
Fast food franchises

Dobrý den, protože ráda cestuji, dovolím si říct, že jsem viděla řadu zajímavých konceptů, které mají po světě řadu poboček - nevím, jestli zrovna...

3 komentář(e)
posledni 19.11.2014
Fast food franchises

Fastfoodové koncepty jsou u franchisové spolupráce nejoblíbenější, avšak český gastronomický trh aktuálně zažívá konsolidaci. Tudíž dle našich informací je...

3 komentář(e)
posledni 19.11.2014
Fast food franchises

Myslíte si, že je na českém trhu ještě potenciál pro další nové franchisy z oboru fast food řetězců?

3 komentář(e)
posledni 19.11.2014