Češi milují gastro byznys

Franšízy kráčí s dobou / Stále platí, že největší část tuzemského franšízového trhu zabírají fastfoodové sítě. I ty jsou však nuceny reagovat na měnící se poptávku ze strany zákazníků. Ti v poslední době kladou větší důraz nejen na rychlost občerstvení, ale také jeho kvalitu a zdravější formu.
Středa
03.07.2019
Za posledních 9 let se počet firem v oblasti gastronomie zdvojnásobil. Stále je však oborem, ve kterém chce rozjet byznys řada Čechů. Daří se jim to i díky franšíze.
 

Ačkoli se může zdát, že v České republice najdeme nějaké restaurační zařízení na každém druhém rohu, stále se jedná o branži, ve které našinci chtějí nejvíce podnikat. A nic na tom, zdá se, nezměnila ani v roce 2016 zavedená elektronická evidence tržeb. Dokazují to i data společnosti Bisnode, podle nichž v současnosti na trhu funguje 21 072 firem, které podnikají ve stravování a pohostinství, což je nejvyšší počet za posledních devět let.

Nejvíce takových firem, 2471, bylo paradoxně založeno právě v již zmíněném roce 2016. „Restaurace také výrazně přibývaly v následujících dvou letech, v roce 2017 jich vzniklo 2 050 a o rok později 1 613. Rok 2018 byl rekordní v počtu zrušených restaurací, zaniklo jich 457. Pokud letos budou restaurační zařízení vznikat a zanikat stejným tempem jako v prvních pěti měsících, tak vznikne nejméně a zanikne nejvíce subjektů za posledních devět let,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová.

Další věcí, se kterou se museli, a i nadále musí majitelé restauračních zařízení vypořádat, je nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců – tedy zejména kuchařů. Ani to a všudypřítomná konkurence je však neodrazuje od splnění si snu provozovat vlastní bar, restauraci, bistro či klasickou českou hospodu.

Pro celou řadu z takových podnikatelů může být pohodlným řešením pořídit si licenci některého z již fungujících franšízových gastronomických konceptů. Na výběr jich mají celou řadu a další přibývají. „V roce 2018 působilo na českém franšízovém trhu na 42 franšízových sítí zaměřených na gastro byznys. Objevují se i nové značky, a to z velké části původem z tuzemska. Jmenovat můžeme například Hadog Burgers nebo čerstvou novinku Mr. Sushito,“ prozrazuje Lenka Nováková, konzultantka serveru Franchising.cz s tím, že zájem o český franšízový trh projevují stále i zahraniční značky. Momentálně o vstup na něj usilují například lotyšské samoobslužené restaurace Easy Wine a Easy Beer nebo slovenský koncept Elephant Diner. Gastronomie již dlouhodobě zaujímá prvenství mezi obory ve franšízingu.


Rostoucí trend / Ročně vzniknou stovky nových restaurací a tento trend lze očekávat i do budoucna. Svědčí o tom plány gastro značek, které se chtějí rozvíjet po celé republice za pomoci franšízantů.

Populární na fóru

Dotazník regionální produkty a gastroturismus

Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...

1 komentář(e)
posledni 07.01.2022
Taco Bell na cestě k vrcholu

Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.

1 komentář(e)
posledni 05.08.2021
Úspěšný rok pro Subway

Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...

1 komentář(e)
posledni 13.02.2020
Subway vidí potenciál na benzinkách

Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....

2 komentář(e)
posledni 10.10.2019
Subway vidí potenciál na benzinkách

a

2 komentář(e)
posledni 10.10.2019
Franšíza McDonald’s? Doživotí

Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?

1 komentář(e)
posledni 03.02.2018
Sushi v Česku jde

Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.

1 komentář(e)
posledni 29.10.2015
Komunikace je základ

The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...

1 komentář(e)
posledni 21.09.2015