Franšízy v krizovém období

Komunikace jako klíč / Franšízanti, obchodníci a poskytovatelé služeb, kterým vládní omezení znemožnila přímou obsluhu klientů a zákazníků, by neměli rezignovat na komunikaci s nimi. Ba naopak, nedejte jim na sebe zapomenout.
Středa
25.03.2020
O tom, že koronavirová krize má na český franšízový trh velký dopad, není pochyb. Jak se s tím některé značky vyrovnávají?
 

Uzavřené obchody, restaurace a omezený pohyb osob. Opatření, která se asi nejvíce dotýkají franšízových sítí a jejich franšízantů. Jednou z nejvíce omezených branží je gastronomie. Tedy obor, ve kterém v České republice působí velké množství franšízových značek.

Pro některé z nich je situace tak vážná, že jsou nuceni zcela přerušit provoz jako například gastro koncept Poe Poe. „Vládní opatření nařídilo uzavřít kompletně naše provozy. Můžeme sice prodávat "přes okno", ale to nevyužíváme. Nemá to pro nás ekonomický smysl,“ vysvětluje majitel značky Poe Poe Martin Kovářík s tím, že v současné době je třeba s franšízanty komunikovat a vyčkávat, co bude dál.

Některé kompletně zavřené pobočky má u nás i franšíza Bageterie Boulevard. „Tam, kde to na základě vládního nařízení bylo možné, jsme se snažili v co nejkratším možném termínu provést opatření, které umožňují prodej take away,“ prozrazuje Markéta Krejčíková, ředitelka pro rozvoj a franšízu Bageterie Boulevard. Vedení sítě se také snaží svým franšízantům s řešením jejich momentální situace pomoci, a to jednak formou zavádění interních opatření, tak i jednání o odpuštění hrazení nájmu s pronajímateli prostor. Odpuštění franšízových poplatků v případě, že franšízant Bageterie Boulevard negeneruje zisky, je součástí běžné spolupráce, ne jen v této výjimečné situaci.

K razantnímu kroku přistoupilo také vedení franšízové sítě Fruitisimo. Většina jejích poboček je sice kvůli nařízení vlády uzavřena, nicméně dvě pražské i nadále fungují, a to v Jinonicích a na Proseku. Zákazníci, kteří nechtějí přijít o svou pravidelnou dávku vitamínů, se zde mohou zastavit a vše si odnést s sebou domů. Nově také koncept spustil e-shop, na němž si Pražané mohou objednat jak čerstvé šťávy, tak i ovocné bedýnky.

Rodiče jako učitelé

Dalším oborem, který se musí v současnosti vypořádat s komplikacemi způsobenými nařízeními vlády, je vzdělávání. Mezi franšízovými značkami, které na tuzemském trhu působí, funguje totiž celá řada těch, které se zaměřují převážně na výuku dětí, a to od těch nejmenších až po „puberťáky“. Jistým řešením pro některé z nich je přesunutí výuky do online prostoru. Nelze jej však aplikovat ve všech konceptech.

„Vzhledem k tomu, že většina našich studentů jsou ve věku od 1 do 6 let, není vhodné přecházet na skupinovou výuku online. Proto jsme rodičům doporučili, aby prozatím pracovali s dětmi doma a využili naše vlastní výukové materiály s DinoKroky Hocusem a Lotuskou. Děti tak přicházejí do kontaktu s cizím jazykem pomocí písniček, čtených a animovaných pohádek,“ vysvětluje Veronika Kölbl, majitelka master-franšízové licence jazykové školy Hocus&Lotus pro Českou republiku. Značka v Česku v polovině března ukončila výuku dětí, která probíhala v mateřských, základních a jazykových školách, a to do odvolání.

Ukončit veškeré aktivity musela i franšíza Bricks4Kidz. I její vedení komunikuje aktivně jak s franšízanty, tak i rodiči, kteří v době, kdy jejich dětí nenavštěvují školy, hledají inspiraci, jak je zabavit a vzdělávat. „Na naší FB stránce každý den zveřejňujeme denní výzvy na stavění s LEGO®. Vždy se jedná o jeden nápad a podnět k prozkoumání, každý den vyhlašujeme podle počtu lajků za určitý den vítězného stavitele, který vyhrává dáreček. Jde o to, že děti samy nebo s pomocí rodičů postaví model podle fantazie a nahrají do komentáře. Je i pro mě velmi inspirující vidět, jak se děti snaží a dávají plnění úkolu hodně času,“ říká Michele Leschová, master-franšízantka Bricks4Kidz pro Česko. Čas, který ji přerušení kurzů dalo, využívá k práci na dalším rozvoji konceptu jako například na vylepšení online reklamy či rozšiřování osnov. „Jak bude možné upravit přístup k nastavení pravidelných Royalty Fees ještě nevím. Bude to záležet na aktuální situaci a přístupu centrály v Americe,“ dodává Michele Leschová.

Bezpečí pracovníků i klientů

Na situaci, která v České republice momentálně panuje, musí reagovat i franšízové systémy, jichž se přijatá opatření přímo nedotkla, ale vliv na ně mají. Příkladem mohou být realitní kanceláře. Jejich pobočky mohou být otevřené, práce realitních makléřů tak není nijak omezena. „Z opatření vlády se náš byznys na nějakou dobu jistě utlumí, můžeme sice chodit na prohlídky s klienty, ale reálně se spíše vyčkává. Jeden druhého nechceme ohrožovat svým jednáním. Díky call centru v Next Reality víme naprosto přesně, jaké máme reakce, ať už telefonické nebo e-mailové, na naše nabízené nemovitosti. V tuto chvíli sledujeme třetinový pokles reakcí oproti standardnímu pracovnímu dni v únoru,“ vysvětluje Petr Zelenka, ředitel partnerské sítě Next Reality.

V současnosti se tak týmy franšízora i samotných franšízantů snaž být v maximální možné míře online. Videomeetingy s klienty se staly součástí jejich „běžného“ pracovního dne. „Procházíme si online smlouvy, a to i s více lidmi najednou, se všemi účastníky smluvních stran, a to vše z domova. Vytváříme 3D skeny nemovitostí a videoprohlídky s plánky tak, aby si zájemci o naše nabízené nemovitosti mohli projít z bezpečí domova sami, bez kontaktu s makléřem, či prodávajícím,“ doplňuje Zelenka.

Také realitní franšíza Century 21 eviduje výrazné snížení zájmu o prohlídky nemovitostí. A nejen to. Podle jejího obchodního ředitele Jiřího Hrušky lze pozorovat i sníženou návštěvnost inzertních portálů. „S inzertními realitními portály jsme vyjednali výrazné slevy inzerce. Jsme v poměrně intenzivním kontaktu s našimi franšízanty a společně hledáme cesty, jak i v této době naplňovat význam spolehlivého partnerství,“ doplňuje. Nařízení poznamenala také plánovanou obchodní konferenci, která sice proběhne v původně plánovaném termínu, ale prostřednictvím online přenosu. Do online prostoru se přesunula i veškerá školení, která franšízor pro své franšízanty a makléře realizuje.

Pokles zájmu o služby ze strany koncových klientů vidí i plzeňský podnikatel Radek Straka, majitel franšízové sítě ExtraSlužby. „Počet realizovaných zakázek se snížil zhruba o 80 %, což je opravdu významný pokles. S těmito problémy se však nepotýkáme jen my,“ říká Radek Straka. Franšízantům tak v centrále momentálně zjišťují informace o tom co, jak a kdy dělat, jak poskytovat služby, jak chránit sebe i klienty. S tím souvisí i šití roušek, kterými pak své franšízanty vybavují.


Dopady, jaké budou vládní opatření na franšízový byznys v Česku mít, lze momentálně jen stěží odhadnout. Zásadní roli v tom totiž bude hrát doba, po jakou ještě potrvají a také, jak se k situaci postaví pronajímatelé prostor, v nichž své místo mají franšízové pobočky jednotlivých konceptů. Obecně lze však říci, že každá krize následně rozvíjí franšízové podnikání, které představuje menší riziko při podnikání s již zavedenou značkou. 


Realitky online / Online prohlídky nemovitostí, školení na síti, komunikace s klienty na dálku. Právě do takové podoby se v současnosti proměnil tuzemský realitní trh. Dá se odhadovat, že některé nově využívané postupy si i realitní kanceláře ve svých strategiích ponechají.

Populární na fóru

Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

2 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Návrat zahraničních značek

Franchising jako téma na Radiožurnálu :-) (cca 18:30) http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3335349#

1 komentář(e)
posledni 16.03.2015