Do roku 2025 chceme mít 500 franšíz

Plné ruce práce / Franšízant La Donuteria je zodpovědný za každodenní fungování svoji provozovny. Čeká ho tak zejména práce se zákazníky, zaměstnanci, objednávání surovin, řízení vnitrofiremních procesů nebo lokální marketing.
pondělí
10.01.2022
„V Česku plánujeme aktuálně otevírat nové pobočky ve městech s více jak 50 tisíci obyvateli,“ prozrazuje Peter Straňák, majitel franšízové sítě La Donuteria.
 

Jaká je historie značky La Donuteria v Česku?

Na český trh vstoupila La Donuteria v roce 2017. Před otevřením první pobočky jsme netrpělivě očekávali, zda bude i zde situace podobné té na Slovensku. Uvažovali jsme nad tím, jestli si lidé naše donuty oblíbí a jestli se ze zákazníků, kteří je k nám přijdou ochutnat, stanou postupně naši ambasadoři, kteří budou naši značku milovat. Jak říkáme: Retail je detail. Tím se řídíme jak při práci s každým jedním donutem, tak i se samotnými zákazníky.

Týmová práce je jednou z našich klíčových hodnot, stejně jako „náš zákazník náš pán“, udržitelnost či inkluze. Letos jsme učinili významný krok a definovali jsme si firemní hodnoty, vizi, kterou následujeme a také poslání, které chceme v tomto světě naplnit. Naše mise je rozšiřovat radost, spojovat a starat se o naše zákazníky, zároveň o komunitu, ve které žijeme, a společně růst. Pouze růst každého z nás individuálně zajistí to, že poroste celá La Donuteria. Naše vize je být evolucí donutů a stát hrdě mezi top 10 světovými donut lovebrandy. Tomu podřizujeme naše kroky, rozhodnutí a hodnoty, které vytváříme.

Jak se u nás síti daří růst?

Od začátku působení v České republice jsme narostli na 9 poboček ve městech jako Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Pardubice a jiné. Aktuálně bychom rádi otevřeli dalších 15 až 20 franšíz licencí pro města, která mají alespoň více 50 tisíc obyvatel. Prvních 9 licencí jsme byli schopni podepsat v horizontu několika měsíců. Po Slovensku máme v Česku nejvíce poboček, protože naše povědomí o značce v tomto regionu je momentálně velmi silné. Tento fakt pomáhá partnerům od samého začátku etablovat se kdekoli otevřou svůj provoz. Vidíme, že lidé v Česku milují donuty a jsme rádi, že jim je právě my můžeme připravovat každý den čerstvé. Nechceme ovšem přinášet pouze kvalitní produkt. Toužíme po tom, aby si zákazník vytvořil s naší značkou vztah. Aby se La Donuteria stala součástí jeho života, aby rozehrála hru v každém jeho příběhu, v rodině, v práci, na oslavě či po cestě do práce. Aby se La Donuteria stala postupně lovebrandem, který bude milovat.

Expandovat chcete také v Maďarsku. Jaká je situace tam?

Otevřeli jsme zde první pobočku v Budapešti. Práce v Maďarsku jde pomaleji, zejména kvůli jazykové bariéře, která nám přináší mnoho nových zážitků a zkušeností. Přišli jsme například na to, že řada potenciálních franšízových partnerů nemluví anglicky, což může pochopitelně vyústit v problém. Také proto aktuálně spolupracujeme s maďarsky hovořícím franchise development managerem, který by měl právě s expanzí na maďarském trhu pomoci.

La Donuteria si vybudovala u svých zákazníků pozici lovebrandu. Jak je podle Vás právě toto v současné době pro úspěch důležité?

Lovebrand znamená to, jakým způsobem nás zákazník vnímá. Neradi tak nazýváme sami sebe, cílem přeci je, aby nás lovebrandem nazývali zákazníci, okolí či konkurence. Lovebrand se netvoří tím, že se tak nazveme, ale konzistentní neochvějnou prací na sobě samých. Těší nás, že si nás zákazníci zamilovali, ale zároveň si pořád chceme zachovat pokoru, která esenciálně patří ke každému úspěchu. Opravdu nechceme být jen další kavárnou ve městě. Nechceme být jedněmi z mnoha, chceme být naopak – jedinečným, nezaměnitelným a nezapomenutelným zážitkem pro každého, kdo se rozhodne nás navštívit. Návštěva v La Donuterii není jen o donutech a kávě. Naším cílem je vytvářet neopakovatelnou atmosféru, která z našeho místa udělá prostor, kde si lidé vytvářejí vzpomínky spolu s přáteli a známými. Děláme vše proto, aby náš design, produkt i nákupní zážitek byl přesně takový. Lidé si ho rádi fotí a sdílejí mezi sebou. To vytváří přesně to, co je naším cílem. Pozitivní emoci mezi našimi zákazníky. Právě tím vzniká pozitivní motivace k tomu, aby nás zákazník znovu navštívil. Jakýkoli nákup je silně emotivní zážitek, a právě emoce a vztah zákazníka s brandem je přesně to, co rozhoduje, koho si zákazník vybere nebo půjde o dveře vedle. Toto uvědomění nám určitě pomohlo i během pandemie COVID-19, protože lidé nás vnímají jako lovebrand. Rozhodnutí koupit si donut není o samotném donutu, ale o tom, jakou emoci jim návštěva u nás zanechává.

Jak si vybíráte své franšízové partnery?

Výběr franšízového partnera je komplexní úkol a vyžaduje obrovskou trpělivost. Je to právě franšízant, kdo nás bude reprezentovat v daném městě. Nevhodný a urychlený výběr sice zpočátku může vypadat dobře, avšak z dlouhodobého hlediska to může znamenat spoustu problémů, které budete muset řešit. A právě ty mohou zapříčinit překážky při otevírání nových poboček. Naše zkušenost je taková, že mnoho lidí má zpočátku zájem, protože si myslí, že to je snadný způsob, jak něco otevřít a vydělat spoustu peněz bez práce. Taková motivace je velmi krátkodobá a obvykle odhalí skutečnou motivaci i charakter. Postupně jak lidé procházejí přes naše jednotlivá kola pohovorů, získáváme od nich důležité informace, které nám pomáhají vybírat jen ty uchazeče, o kterých si myslíme, že by mohli skvěle pasovat do naší firemní kultury.

Jaké podmínky musí splnit?

Mezi základní podmínku, bez které ani nezačneme komunikovat, je potvrzení ze strany franšízového partnera, že má dostatečné finanční zdroje na otevření a rozběh provozu. Tato částka začíná na 35 tisících eur. Jakmile nám toto partner potvrdí, začínáme s diskusí, během níž mu představujeme koncept a on představuje sám sebe. Naším úkolem je také zjistit to, zda má zájemce o franšízu dostatečnou emocionální inteligenci na zvládnutí daného projektu. Protože během projektu se franšízant setká s problémy, které bude muset řešit, bude muset motivovat sebe a svůj tým, bude muset být inovativní při práci s klientem, bude muset ukázat skvělou práci se zákazníky a mnoho dalších aktivit, které jsou na jedné straně dnes podceňovány, ale jsou to právě ty, které dělají rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným franšízantem.

Za co všechno jsou franšízanti La Donuteria odpovědní? Upřednostňujete, když jsou sami aktivně zapojeni v každodenním provozu pobočky, nebo mají příležitost získat licenci i investoři?

Franšízant je zodpovědný za svoji pobočku a její kompletní denní fungování. Mezi takové činnosti řadíme práci se zákazníky, zaměstnanci, objednávání surovin, řízení vnitrofiremních procesů, lokální marketing a mnohé další. Pochopitelně jsme rádi, pokud je franšízant na začátku zapojen do celého procesu a operativy. Tím pádem má lepší kontrolu nad všemi procesy, které v pobočce probíhají. Na druhé straně umíme si představit i spolupráci s partnerem, investorem, který bude mít svůj tým lidí zodpovědných za operativu. Protože i investorovi půjde o to, aby provoz fungoval na 100 %, což znamená, že, kteří budou pracovat pro takového člověka, by měli být stejně schopni řídit rozvoj pobočky.

Jaké jsou plány ohledně expanze pro rok 2022?

Naší vizí je stát se TOP 10 global donut brandem. Abychom uměli realizovat tuto strategii zaměřenou na expanzi, musíme být schopni podpořit naše aktuální partnery v tomto těžkém období. Velmi si uvědomujeme realitu, že úspěchu můžeme dosáhnout jen tehdy, když každý jeden franšízant, se kterým spolupracujeme, bude úspěšný. Náš plán je proto vytvářet takové prostředí pro naše partnery, aby mohli růst a prosperovat. Když se nám toto bude dařit, tak náš dlouhodobý cíl bude následovat.

Náš dlouhodobý cíl je mít 500 franšízových poboček do roku 2025. Poslední 2 roky nás sice trochu zbrzdili, ale dovolím si tvrdit, že plány nám to určitě nepřekazí. Chceme se soustředit na expanzi právě ve městech, kde se nám podařilo otevřít již alespoň jednu pobočku jako např. v Paříži, Barceloně, Dublinu, Mnichově a podobně. Jakmile totiž máte už alespoň jednu provozovnu v těchto městech, viditelnost značky a možnosti expanze jsou jednodušší. Pochopitelně ve velkých zemích, kde ještě nejsme, bychom rádi navázali komunikaci a spolupráci s partnery, kteří by se mohli stát master-franšízanty a mohli by s naší pomocí rozvíjet region. Znalost lokálního trhu a kontaktů je totiž v tomto segmentu jistě přínosem.


Zákazníkům k chuti / „Franšízant La Donuteria musí zapadnout do firemní kultury konceptu. Jen tak bude moci pomáhat budovat značku, kterou zákazníci vnímají jako lovebrand," dodává majitel La Donuteria Petr Straňák.