Franšízing je pro nás dlouhodobé partnerství

Rozšíření sítě / „Stále vnímáme potenciál k expanzi. Avšak naším cílem není otevírat pobočky všude, kde UGO není. Každou potenciální příležitost k expanzi tak podrobujeme podrobné analýze a odhadu potenciálu dané lokality, z čehož vytváříme finanční plán pro danou lokalitu,“ vysvětluje ředitel rozvoje společnosti UGO Trade Lukáš Prauss.
Neděle
24.04.2022
„Po době covidového „temna“ se opět rozhlížíme po příležitostech pro franšízovou spolupráci," říká Lukáš Prauss, ředitel rozvoje UGO Trade.
 

UGO a v podstatě celý obor gastronomie má za sebou poměrně složité období. Jak se vám v současnosti v Česku a na Slovensku daří? Jaká je nálada v týmu?

Doufám, že to nejhorší co se covidu týká, je už opravdu za námi. Jak se projeví dopady války na Ukrajině u nás, to teprve uvidíme. V posledních dvou letech jsme se ale naučili na změny reagovat lépe, Různá opatření a změny už pro nás nejsou takovým překvapením, jako tomu bylo na samém začátku.  Za dobu krize jsme jako firma také výrazně zeštíhlili. Mnohé věci, které jsme před pandemií dělali dlouho, jsme začali realizovat v kratším čase. To, že jsme štíhlejší, znamená, že jsme aktuálně mnohem efektivnější. Soustředíme se na ty opravdu důležité věci. Ona štíhlost samozřejmě nevyplývá jen z toho, že jíme saláty a pijeme zeleninové šťávy, ale z toho, že jsme za ty dva roky museli sáhnout do nákladů a ořezat je. Museli jsme omezit nejen investice či dlouhodobě plánované vývojové projekty, ale sáhnout i do nákladů spojených s provozem centrály. Nebylo to úplně příjemné. Nicméně pozoruji, že jsme se s touto situací už naučili žít a přenastavili si naše strategie. . . Znovu tak vidím ve firmě plány týkající se expanze, nových produktů a procesů a pracujeme na dalších projektech, které jsme doposud drželi pod pokličkou. Budoucnost, která je před námi začínám vnímat mnohem pozitivněji než v době, kdy jsme spolu hovořili naposledy před 12 měsíci/lety.

Jste flexibilnější?

Nepochybně. Už neslýcháme: „To nejde, není ten správný čas, máme hodně projektů.“ Teď to tak prostě není. To, co je důležité, je srovnat si a přeskládat priority, udělat to rychle a vrhnout se na jejich plnění. V současné době, po nákladové optimalizaci je skutečně nutné realizovat pouze projekty s nejvyšší přidanou hodnotou.

Když jste mluvil o zeštíhlení, měl jste na mysli jen centrálu nebo se týkalo i franšízantů vaší sítě?

Primárně šlo o tým na centrále. Museli jsme ale přikročit i k redukci počtu provozoven. Během roku 2021 jsme po dohodě převzali několik málo provozoven od našich franšízantů. To znamená, že dnes máme pod vlastní správou více poboček než před covidem. I přes zeštíhlení firmy jsme aktuálně připraveni rozšiřovat spolupráci s našimi stávajícími anebo novými franšízovými partnery. Momentálně se na trhu objevily velmi zajímavé obchodní příležitosti, a to buď formou převzetí stávajících provozoven, nebo otevření zcela nových provozoven.

Když říkáte, že jste převzali několik poboček od franšízantů, plánujete je předávat dalším franšízantům Jedná se přeci jen o zavedené pobočky…

Ano, i to je součást naší strategie. Může to být velmi vhodná alternativa pro nové franšízové partnery. Přeci jenom převzetí stávající provozovny se zákaznickou základnou, historickými daty a zaměstnanci může být mnohem efektivnější a méně rizikovější. Aktuálně můžu říci, že jsme připraveni najít vhodnou příležitost téměř ve všech krajích, a to buď ve formě budování nové provozovny, nebo ve formě převzetí stávající provozovny.Naším cílem, který jsme před příchodem pandemie avizovali, bylo mít na českém a slovenském trhu síť poboček, z nichž 80 % bude provozováno franšízanty a 20 % námi jako franšízorem. Stále jsme si chtěli ponechat vlastní pobočky, abychom neztratili přímý kontakt se zákazníkem, měli prostor k zavádění novinek, školení apod. Aktuálně je to tak, že 53 % poboček UGO provozují franšízoví partneři. Chtěli bychom však podíl franšíz na celkovém počtu provozoven posílit. Současná doba určitě představuje šanci rozjet podnikání pod značkou UGO za lepších vstupních podmínek, než tomu bylo před pandemií.

Kolik v současné době na obou trzích funguje poboček?

Celkově na máme v Česku a na Slovensku 64 provozoven, 23 provozoven je UGO Salaterie, zbytek jsou provozovny UGO Freshbar.  Celkem 31 poboček je pod správou centrály a 33 poboček provozují franšízanti. Tento počet i poměry ovlivnil zejména rok 2021. V roce 2020 byla celá situace spojená s pandemií nová, nevěděli jsme, jak bude vše vypadat, jak se vše změní. Mnoho změn ohledně počtu poboček a jejich struktury tehdy nenastalo. Ty přišly loni. Museli jsme se pustit do jednání s dodavateli, pronajímateli, nastavit čerpání vytvořených dotací, pracovat na optimalizaci nákladů. Bylo a stále je to obdobím, kdy se snažíme našim franšízovým partnerům pomáhat, a to nejen v oblasti financí, ale ve všech oblastech naší spolupráce. V několika případech jsme po dohodě s franšízovými partnery přikročili k převzetí provozovny pod naši správu. V několika málo případech jsme pak provozovnu museli i zavřít. To je pro nás vždy velmi citlivý krok, ale i tohle jsme se museli naučit.

Lišila se v době pandemie nějak situace mezi trhy, na kterých působíte?

Co se týká například vládních opatření, bylo to velmi podobné. Vládní program podpory z pohledu příspěvku na nájemné byl na Slovensku pro nájemce přívětivější než v Česku. Byl jednodušší na operativu, byla jasně daná pravidla a nájemci byli prakticky v dobách tvrdých lockdownů osvobozeni od platby nájemného. Provozujeme dva koncepty UGO Freshbar a UGO Salaterie a musím říci, že UGO Salaterie byla mnohem více zasažená v době lockdownů, než UGO Freshbar. UGO Salaterie disponuje mnohdy vlastním sezením a jde o koncept více zaměřený na konzumaci jídla uvnitř, na rozdíl od konceptu UGO Freshbar, kde jde o konzumaci jak jídla, tak také čerstvých šťáv primárně s sebou. Cítili jsme tak, že Slovensko, kde koncept UGO Salaterie nemáme, není tolik omezené z pohledu provozování našich poboček. Mnohem intenzivněji jsme to cítili v Česku.

Viděli jste nějaké rozdíly u samotných franšízantů?

V tomto ohledu je to stejné. Partneři v Česku i na Slovensku byli z té situace unavení. Letos už ale pevně věříme, že budeme moci plně, bez velkých omezení, naplnit potenciál, který značka UGO a produkty UGO mají. Tak jako my jsme ořezali náklady, stejnou cestou se museli vydat i naši franšízanti. V současné době velká většina z nich fyzicky pracuje ve svých provozovnách, mají minimum personálu, snaží se svůj byznys vést co nejefektivněji. Stejně jako my i franšízoví partneři museli omezit své investice do svých provozoven a utlumili i své výdaje například do lokálních marketingových aktivit. Aktuálně se tak snažíme partnerům pomoci i v oblasti marketingu, nebo v oblasti investic. Finančně podporujeme lokální marketingové aktivity našich franšízových partnerů a participujeme na obnově či doplnění nových technologií na provozovnách našich partnerů.

Jak byly ovlivněny Vaše plány expanze? Často totiž slyšíme, že zájem o podnikání pod hlavičkami franšízových konceptů mezi lidmi je, nicméně zájemci odkládají finální rozhodnutí o vstupu do franšízy. Setkáváte se s tím také?

Je to přesně tak, jak jste to popsala. V poslední době, zhruba od listopadu loňského roku do dnešních dnů, vnímám zvýšený zájem ze strany zájemců o franšízovou licenci. A není to tím, že bychom nějakým způsobem zvýšili aktivitu směrem k propagaci naší franšízové nabídky. Právě naopak, zatím jsme kroky k náboru nových franšízantů nečinili. Franšízing bereme tak, že jde o dlouhodobé partnerství. Nejde o to, že někomu prodáme franšízovou licenci, on otevře pobočku, kterou si provozuje a my s tím kromě značky nemáme nic společného. Takhle to u nás nefunguje! My velmi úzce s našimi franšízovými partnery spolupracujeme po celou dobu a ve všech oblastech. Odhad potenciálu každé příležitosti a tvorbu finančního plánu děláme ve spolupráci s partnery a vždy na základě reálných a dostupných informací. Covid hodně věcí změnil a v době hlubokých omezení a lockdownů bylo velmi obtížné odhadovat potenciál či stanovovat finanční plán spolupráce. Také proto jsme v uplynulých dvou letech nerealizovali žádné kampaně s cílem náboru nových franšízových partnerů. Sami jsme totiž nevěděli, jak bude celá situace vypadat, zda nebudeme znovu zavření, kdy přijde další vlna a jak bude vypadat. Nechtěli jsme být vůči novým franšízovým partnerům nezodpovědní a slibovat jim nereálné věci. Dnes se situace postupně mění, dnes už za ty dva roky umíme udělat plán ve více variantách a umíme být lépe připraveni na různé scénáře možného vývoje.

Řada franšízantů v rámci úspor začala pracovat přímo na provozovnách, nicméně nějaké zaměstnance stále potřebují. Jak těžké je dnes sehnat zaměstnance do vašich i franšízových poboček? To je totiž něco, co trápí v současnosti řadu firem.

Faktem je, že nábor zaměstnanců je momentálně velmi těžký. Kromě mzdové politiky, jejíž vývoj sledujeme, se zaměřujeme i na produktivitu. Přemýšlíme, jak zefektivnit provoz na pobočkách, abychom nepotřebovali tolik lidí, jak do toho zapojit digitalizaci, robotizaci. Zatím je to v začátcích, pár projektů už máme rozjetých, něco na provozovnách testujeme, např. robota, který nám rozváží jídlo na čtyřech našich provozovnách v Ostravě a v Praze. Navíc také se zákazníky komunikuje. Zároveň budí pozitivní emoce, lidé se s ním fotí a po příjezdu robota ke stolu, je vidět úsměv na tvářích našich zákazníků. Hledání efektivity je pro nás momentálně klíčové.

Zájemcům o franšízu nabízíte 2 druhy příležitostí – mohou si otevřít UGO Freshbar nebo provozovnu UGO Salaterie. Investice do UGO Freshbar je nižší, proto lze předpokládat, že mezi začínajícími podnikateli je větší zájem o licenci právě na něj? Kdo si pořizuje licenci pro provozování UGO Salaterie, jsou to podnikatelé, kteří již mají s gastronomií zkušenosti?

UGO Freshbar je jak na vstupní investici, na provoz, personalistiku, propagaci i školení mnohem méně náročný. Je tedy pravdou, že často do tohoto byznysu vstupují mladí lidé, páry a začínající podnikatelé, kterým díky naší 16leté zkušenosti dokážeme poskytnout podporu od jejich začátku v síti po celou dobu spolupráce. V případě UGO Salaterie už jde o větší byznys, který vyžaduje vyšší vstupní investici, mnohem více zaměstnanců, jiné nároky na celkový management provozovny. Franšízanty UGO Salaterie se tak stávají již zkušenější podnikatelé a dnes výhradně ti se zkušenostmi z gastronomie – jsou to buď naši bývalí zaměstnanci, kteří se nakonec rozhodli, že si pořídí regionální franšízu, nebo to jsou lidé, kteří v minulosti v gastro oboru pracovali.

Jsou ještě v Česku místa, kde UGO nenajdeme, ale podle Vás by tam mělo být? Na jaké lokality momentálně cílíte?

Stále vnímáme v Česku potenciál k expanzi. Avšak není našim cílem otevírat "bezhlavě" všude, kde UGO není. Je to pro nás závazek, a to dlouhodobý – jak ve vztahu k pronajímateli, tak ve vztahu k franšízovému partnerovi. Proto každou z potenciálních příležitostí k expanzi podrobujeme podrobné analýze a vnitropodnikovému systému odhadu potenciálu dané lokality z čehož potom vytváříme finanční plán pro danou lokalitu. Při expanzi sledujeme řadu parametrů od frekvence zákazníků, jejich skladby až po synergii a konkurenci. Celkově sledujeme 28 konkrétních parametrů. Stále evidujeme potenciál v Praze. Dlouhodobě chybíme v Liberci a jižních Čechách. Do konceptu UGO Freshbar jsme za poslední rok dokázali implementovat širokou nabídku jídla s sebou, což nám zase otevírá nové příležitosti v expanzi. 


Efektivnější díky covidu / „Za dobu krize jsme jako firma také výrazně zeštíhlili. Mnohé věci, které jsme před pandemií dělali dlouho, jsme začali realizovat v kratším čase. To, že jsme štíhlejší znamená, že jsme aktuálně mnohem efektivnější,“ dodává ředitel rozvoje společnosti UGO Trade Lukáš Prauss.