UGO dává franšízantům možnost růst

Recept na podnikání / „Franšíza UGO je podle mě ideální start pro někoho, kdo se chce profesně postavit na vlastní nohy, pořídit si vlastní byznys za finančně přijatelnou investici,“ říká majitel UGO Freshbaru v Mladé Boleslavi Václav Vávra.
pondělí
23.01.2023
S franšízou UGO podniká Václav Vávra v Mladé Boleslavi od roku 2013. Nyní se rozhodl pro změnu. Proč se tak stalo a co na jeho krok říká Lukáš Prauss, manažer rozvoje této sítě?
 

Václave, co Vás přivedlo k myšlence stát se franšízantem sítě UGO?

Václav Vávra: Tím, že se od mládí aktivně věnuji sportu, zdravému životnímu stylu i stravování, hledal jsem v Mladé Boleslavi prostory vhodné k vybudování vlastní gastronomické provozovny. Mým záměrem bylo otevřít nějakou kavárnu či bistro se zaměřením na zdravou výživu a prodej podobných produktů. Náhodou přišla nabídka značky UGO postavit nový stánek Freshbaru v mladoboleslavském obchodním centru Olympia. Po představení konceptu na schůzce se zakladatelem značky Markem Farníkem a Lukášem Praussem, jsem neváhal a příležitost navázat spolupráci s tímto konceptem využil. Velmi mě totiž zaujal.

Co Vás přesvědčilo?

Václav Vávra: De facto celý styl a příběh značky UGO. Od toho, jak začínala, až po to, jak celý koncept funguje, jaké jsou jeho vize a cíle. Líbilo se mi, že byla vždy něčím odlišná. Celkově ten koncept byl, a i nadále je, zcela v souladu s mým životním stylem, což se mi nesmírně líbilo.

Jak dlouho pod hlavičkou této sítě působíte a jak se Vaší pobočce daří?

Václav Vávra: Jako franšízant UGO funguji od roku 2013, kdy jsme na podzim postavili provozovnu v již zmiňované Olympii. Myslím si, že pobočce se daří velmi dobře. V celorepublikovém porovnání, které dostáváme pravidelně od centrály, dosahujeme nadprůměrných obratů.

Přesto je vaše mladoboleslavská pobočka aktuálně na prodej případnému novému zájemci o franšízu. Proč jste se rozhodl ji prodat?

Václav Vávra: Hlavní důvody jsou rodinné. V posledních dvou letech jsem však investoval více času a pozornosti mému hlavnímu oboru podnikání, což je provoz mycího centra a čerpací stanice. Času, který je potřeba věnovat Freshbaru UGO, tak rapidně ubylo. Vždy jsem ho vedl s nemalou pomocí manažerky provozovny a výsledky byly vždy ve velké míře závislé na její práci a přístupu. Pobočku bych tedy rád předal někomu, kdo jí opět dá oněch 100 % času, člověku, který bude mít to nasazení, které jsme měli my před devíti lety. Byl bych rád, kdyby se jeho majitelem stal někdo, kdo bude pobočku provozovat napřímo, stane se součástí provozu, a to jak manažersky, tak i při obsluze zákazníků. Podle mě je právě toto něčím, co si UGO Freshbar zaslouží, a cítím, že já už mu to dát nemohu.

Jakou podporu jste od franšízora získal, když jste s podnikáním pod jeho značkou začínal?

Václav Vávra: V první řadě bych chtěl říct, že se mi dostalo významné podpory v oblasti legislativy, která se týkala vyřízení veškerých povolení a formalit. Navíc, jednání s obchodním centrem jsme vždy vedli s někým z centrály UGO. Další podpora přišla v podobě samotné výstavby provozovny, o kterou se od A do Z postarala společnost UGO Trade jako poskytovatel franšízy. Já jsem v této počáteční fázi byl „jen“ takový přihlížející činitel, který byl nadšený a s obdivem pozoroval, jak je vše ze strany centrály připraveno a zorganizováno. Velkou pomocí pak bylo samozřejmě důkladné proškolení mě jako franšízanta, ale i mých kolegů zaměstnanců. Třešničkou na dortu pak byla „otevíračka“, kterou si celou na starost vzalo marketingové oddělení společnosti UGO Trade.

Nejen v začátcích, ale po celou dobu spolupráce, nám je také k dispozici někdo, kdo nám franšízovým partnerům poradí, pomůže. Na telefonu jsou vždy připravení odborníci z nejrůznějších oddělení, kteří pomohou de facto s čímkoli. Je skvělé, že se na ně můžeme kdykoli obrátit.

Jak vypadá podpora v průběhu spolupráce?

Václav Vávra: Jednoduše řečeno, je velmi široká – od marketingu, přes technologie, sortiment až po řešení každodenních provozních problémů a situací, které mohou nastat. V důsledku toho je pak franšízant ne bez starostí, ale má v celém konceptu neskutečnou podporu. Velmi pozitivně vnímám pak to, že franšízor je otevřen nám franšízovým partnerům a každý tak může přispět svým návrhem, zkušenosti ke zlepšení fungování sítě UGO. Např. v oblasti vývoje produktů fungují tzv. inovační dny, kde mohou nejen franšízoví partneři posílat své návrhy na produktové inovace.

Je tato podpora něčím, na co se může spolehnout i potenciální budoucí majitel mladoboleslavské pobočky?

Lukáš Prauss: Bezesporu. Navíc, nově příchozí franšízant získá již 9 let fungující franšízovou pobočku s neustále se rozšiřujícím se portfoliem produktů. Když jsme společně tehdy v roce 2013 začínali, jmenovali jsme se UGOVA ČERSTVÁ ŠŤÁVA. Dnes už to není jen o šťávě, dnes jsme UGO Freshbar a do tohoto konceptu jsme postupně naimplementovali spoustu zdravějšího a lehčího občerstvení. Zákazník si tak dnes již běžně u nás dá polévku, quesadillu, wrap nebo různé snacky, saláty. Product development tak za těch devět let ušel opravdu dlouho cestu, a to všechno vyvíjíme společně s partnery. Mimo inovačních dní funguje i pravidelně konaná produktová porada, na kterou partneři mohou přijít s vlastní myšlenkou, kterou se opravdu vážně zabýváme, přemýšlíme, jak ji pojmout produktově, nákladově, dodavatelsky, marketingově apod.

Kromě produktových inovací se naše podpora „odehrává“ i na dalších frontách. Vašek už to zmínil, jde o podporu ve vztahu k dodavatelům, podpora našeho IT oddělení, marketingového, právního apod. Pokud má franšízant cokoli, s čím má problém, jsme připraveni pomoci mu ho řešit.

Václave, co byste poradil případným zájemcům o licenci UGO?

Václav Vávra: Franšízová spolupráce je pro začínajícího obchodníka či podnikatele opravdu velkým ulehčením. Jako franšízant nemusíte vymýšlet koncept, ten je daný. A hlavně je dělaný dobře. Nemusíte vymýšlet sortiment, máte velmi výhodně a jasně nastavené podmínky u všech dodavatelů, servisních organizací atd. V rámci franšízového konceptu UGO máte v podstatě připravené téměř vše. Obrovská výhoda oproti no name lokálním provozovnám je, že zákazníci již mají UGO v podvědomí – z obchodních center. A když je provozovna dobře vedená a je tam příjemná obsluha, tak si vás zákazníci najdou úplně sami. Stačí být proaktivní nejen za pokladnou a plnit doporučení franšízora vycházející z 16 let zkušeností.

Franšíza UGO je podle mého názoru ideální start pro někoho, kdo se chce profesně postavit na vlastní nohy, pořídit si vlastní provozovnu za finančně přijatelnou investici. Myslím, že otevření jiné gastroprovozovny na vlastní pěst se stejným vybavením a prostorem, je několikanásobně nákladnější než investovat do franšízy.

Na co by se potenciální franšízanti měli připravit?

Václav Vávra: Uchazeč o licenci a franšízovou pobočku UGO Freshbar by podle mého měl mít blízko ke zdravém životnímu stylu, který celý koncept představuje. Měl by se zajímat o zdravou stravu i o sport, být v souladu s hodnotami, které UGO představuje. Zároveň by měl být připravený dodržovat podmínky nastavené franšízorem. Samozřejmě, pro člověka, který není zvyklý na práci dle předem stanovených pravidel, není franšíza to nejvhodnější volbou. Nicméně člověk, který bude obchodní plány, instrukce apod. plnit svědomitě a na vysoké úrovni, bude těžit z výhod, které mu franšíza nabízí. Určitě by měl mít také chuť a nasazení posouvat svůj byznys vpřed, aktivně se zapojovat, přicházet s podněty a vlastními nápady usilovat o lepší fungování celé sítě. 

Lukáš Prauss: Velmi mě mrzí, že Václav u nás jako franšízový partner končí. Pro nás to byl partner, který věděl, o čem to je, obrovský sporťák se zájmem o zdravý životní styl. I přesto, že nesplňoval jednu z našich hlavních podmínek, a to, že se jako franšízant má aktivně podílet na denním chodu pobočky, o čemž jsme od začátku věděli, dokázal svou pílí, precizností a pracovitostí vytvořit ten správný tým lidí, který řídil tak, že mladoboleslavská provozovna byla a je ve výborné kondici. Ať jde o produkty, dodržování pravidel nebo její celkový stav. Nepamatuji si, že bychom za celou dobu naší spolupráce, řešili nějaký zásadní problém.

Prozraďte, jak složité je v dnešní době najít kvalitní franšízanty?

Lukáš Prauss: Upřímně, já vlastně nevím. Aktuálně jsme totiž aktivně dlouho nikoho nehledali. Neměli jsme tu potřebu. Franšízoví partneři, které v síti máme si až na výjimky svoje pobočky chtějí nechat, pokračují s námi dále. A provozovny, které jsme během či po COVIDU otevřeli zatím provozujeme sami napřímo. Staráme se o partnery, které dnes v síti máme. Aktuálně tak rosteme i směrem dovnitř, chceme podporovat a rozvíjet pobočky, které jsou již součástí naší sítě. Zlepšujeme tak procesy, školení, digitalizujeme, přicházíme s novými produkty – to jsou věci, kterými se momentálně zabýváme více než tím, že bychom vyhledávali nové franšízanty nebo lokality.

Nějaké plány týkající se rozvoje v letošním roce ale máte, ne?

Lukáš Prauss: Po období COVIDU se na trhu objevují velmi zajímavé příležitosti k expanzi a růstu celé stávající sítě.  Aktivně pracujeme na naplnění těchto příležitostí. Expanze bude stále patřit k jedné z priorit, avšak cítíme, že můžeme růst i jiným způsobem, než jen rozšiřovat pobočkovou síť, byť je to důležitým předpokladem pro další růst. Rozšiřování franšízové sítě pro nás neznamená jen to, , že si na mapu zapíchneme další vlaječku a odškrtneme si, že máme další pokrytou lokalitu. Franšízový vztah vnímáme velmi zodpovědně jako dlouhodobý závazek. Tím, že otevřeme novou franšízovou pobočku, to nekončí, ba naopak, je to teprve začátek. Abychom mohli vést naši síť odpovědně, dlouhodobě  a udržitelně, musíme si udělat nejen smysluplný finanční model, ale nastavit jasný plán celé spolupráce. A po zkušenosti s COVIDEM a při aktuálním dění na trhu jsou ty plány aktuálně tak trochu v mlze. Proto jsme se v době COVIDU a v současné době raději přiklonili k otevření nových provozoven ve vlastní režii a jsme připraveni se zájemci o franšízovou spolupráci jednat o převzetí některých již zaběhnutých provozoven, což je pro franšízové partnery mnohem vhodnější forma započetí spolupráce, než otevření zcela nové provozovny, čemuž se však také nebráníme. Jako jeden z příkladů nových příležitostí k expanzi můžu uvést nově otevřenou provozovnu UGO Freshbar přímo na I.P. Pavlova, kde jsme se snažili dostat několik let a čekali jsme na vhodnou příležitost. Pokud takovéto příležitosti v podobě atraktivních lokalit budou přicházet, jsme připraveni je využít. Stejně tak, pokud se objeví perspektivní partner, který bude souznít s našimi hodnotami, tak, ať už bude odkudkoli, pomůžeme mu jeho příležitost najít.

Jaké novinky čekají UGO v roce 2023?

Lukáš Prauss Marketingový plán na rok 2023 máme nabitý novinkami. Budeme dál pokračovat v rozšiřování a budování segmentu zdravějšího a lehčího jídla, a to nejen v UGO Saleteriích, kde to zákazníci očekávají, ale i v rámci konceptu UGO Freshbar. Vnímáme to jako jednu z příležitostí, kterou dnes na trhu máme. Díky tomu dokážeme jako jedni z mála nabídnout v obchodních centrech a na ulicích v Praze nejen čerstvé šťávy a smoothies, ale také lehčí a zdravější jídlo. Budeme více pracovat s funkčními prvky čerstvých ovocných a zeleninových šťáv. Zcela určitě po nějaké pauze spustíme znovu věrnostní program, navážeme na jeho první úspěšnou verzi, kterou jsme před covidem museli z důvodu změny a inovace pokladního systému přerušit. Další novinkou, kterou jsme již loni započali, bude probíhající digitalizace. Dnes nám běžně v Salateriích jezdí roboti a v této digitalizaci chceme pokračovat nejen v Salateriích, ale i ve Freshbarech. Kromě toho, že se objeví dotykové displeje, budeme hodně digitalizovat i provozní zázemí. V neposlední řadě letos chystáme čtyři sezónní nabídky, které budou velmi inovativní a jednu velkou produktovou inovaci, na kterou se osobně moc těším a věřím, že to bude bomba…


Pohled do budoucna / „Současná doba bude přinášet nové příležitosti. V momentě, kdy budou přicházet v podobě atraktivních lokalit či perspektivních franšízantů, jsme připraveni je využít,“ prozrazuje Lukáš Prauss, manažer rozvoje sítě UGO.

Populární na fóru

Dotazník regionální produkty a gastroturismus

Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...

1 komentář(e)
posledni 07.01.2022
Taco Bell na cestě k vrcholu

Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.

1 komentář(e)
posledni 05.08.2021
Úspěšný rok pro Subway

Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...

1 komentář(e)
posledni 13.02.2020
Subway vidí potenciál na benzinkách

Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....

2 komentář(e)
posledni 10.10.2019
Subway vidí potenciál na benzinkách

a

2 komentář(e)
posledni 10.10.2019
Franšíza McDonald’s? Doživotí

Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?

1 komentář(e)
posledni 03.02.2018
Sushi v Česku jde

Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.

1 komentář(e)
posledni 29.10.2015
Komunikace je základ

The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...

1 komentář(e)
posledni 21.09.2015