La Donuteria v každém větším městě

Výhoda sítě / „Mezi hlavní pozitiva podnikání s franšízou patří v první řadě získání know-how, značky a identity, pod kterou budete působit. Začínající podnikatele nemusí spoustu věcí sami vymýšlet a vytvářet,“ říká franšízant La Donuteria Lukáš Jakúbek.
pondělí
16.05.2022
Původně si chtěli otevřít malý vinný bar. Dnes Lukáš Jakubek spolu se Stanislavem Virdzekem provozují franšízu La Donuteria v Praze. Kdy přišla změna?
 

Při rozhodování se o rozjetí vlastního byznysu se vstupem do franšízové sítě dva kamarádi nepočítali. Plán byl zcela jiný. „Dlouhodobě jsme žili v Austrálii, kde jsme pracovali převážně v oboru gastronomie, který je na tamním trhu na velmi vysoké úrovni. Inspirace, kterou jsme během našeho pobytu načerpali, jsme se tak rozhodli využít a po návratu do Česka rozjet naše vlastní gastropodnikání,“ prozrazuje Lukáš Jakúbek, spolumajitel pražské pobočky La Donuteria.

Jak již bylo uvedeno, první myšlenka, která oba současné franšízanty napadla, bylo otevřít si bar s širokou nabídkou vín. Jenže pak přišla příležitost v podobě franšízové nabídky La Donuteria, která se jim zalíbila. „Na Slovensku jsou pobočky této sítě velmi oblíbené a značka se zde stala lovebrandem. Proto jsme se rozhodli, že bychom to rádi vyzkoušeli a vytvořili z této značky lovebrand i v Praze, resp. celém Česku,“ říká druhý ze spolumajitelů Stanislav Virdzek s tím, že vidí na našem trhu velký potenciál pro to, aby se to podařilo.

Strasti začínajících podnikatelů

Pro oba byl vstup do sítě La Donuteria jejich prvním podnikáním, a jak shodně říkají, díky této spolupráci se toho velmi mnoho naučili a učí se stále. Ani jim se však na samém začátku nevyhnuly překážky, které musí překonat snad každý podnikatel. Za tu největší považují byrokracii spojenou se zakládáním podnikání. „Malí a začínající podnikatelé to vůbec nemají lehké. Některé úřady, které by měly fungovat ve prospěch lidí a podnikatelů, fungují právě naopak, což některé může od vstupu do vlastního byznysu i odradit,“ vysvětluje Lukáš Jakúbek.

Další komplikací, se kterou se museli vypořádat, byla pandemie. Faktem totiž je, že pražskou pobočku ve Spálené ulici otevírali v „době covidové“, což s sebou přineslo pokles tržeb a v podstatě i boj o přežití. Celou situaci se jim podařilo zvládnou zejména díky věrnosti svých zákazníků, kteří si čerstvé donuty této značky oblíbili. A dávají to vědět světu, což do pobočky přivádí nové a nové milovníky nejen donutů, mezi nimiž konečně už můžeme vidět i turisty.

Podpora nejen na startu

S úspěšným překonáním komplikací spojených s celosvětovou pandemií pomohl pražským franšízantům i sám poskytovatel licence. A to i finančně. „Získali jsme možnost využít odložené splatnosti faktur, což pro nás znamenalo velkou pomoc, stejně jako i mouka zdarma na účet centrály,“ prozrazuje Stanislav Virdzek.

Mimo pomoci v těžších časech se mohou franšízanti La Donuteria spolehnout na podporu ze strany franšízora v mnoha oblastech. Na začátku spolupráce je to zejména předání know-how potřebného k úspěšnému vedení pobočky a také povolení podnikat pod zavedeným brandem. Centrála společnosti svým franšízantům pomáhá také s marketingem, kdy se stará o kompletní propagaci značky, např. na všech sociálních sítích. „Každá pobočka má také přiděleného developement managera, který je franšízovým partnerům připraven v případě potřeby pomoci a ví, jak nakopnout pobočku tím správným směrem,“ doplňuje Jakúbek.

Zájemcům o podnikání pod hlavičkou značky La Donuteria by oba doporučili zejména připravit se na to, že minimálně první půl rok až rok budou muset své pobočce věnovat spoustu času a úsilí. „Pokud si někdo myslí, že si jen otevře franšízu a bude hned vydělávat, sedět v ní a popíjet kávu, tak tak to určitě nefunguje. Systém je nastaven dobře, máme vynikající produkt a vynikající školitele, kteří nás umí školit. Nicméně kvalita produktu může velmi snadno klesnout, pokud se o něj člověk dostatečně nestará a nezajímá. Zákazníci se k nám také nebudou jen hrnout, ale musíme se o ně starat a vytvářet prostředí, kam se budou rádi vracet. Musíte také pracovat s emocemi zákazníků, protože ti se většinou rozhodují na základě emocí,“ upozorňuje Lukáš Jakúbek.

Strategie do budoucna

Ačkoli na začátku svého podnikání o franšíze primárně nepřemýšleli, svou budoucnost v síti La Donuteria vidí Lukáš Jakúbek a Stanislav Virdzek jasně. Plánují totiž po pobočce ve Spálené ulici otevřít další, k čemuž by mělo dojít v průběhu příštího roku. Práce však budou mít jistě ještě více. Kromě toho, že jsou franšízanty, totiž pracují pro společnost La Donuteria Group jako manažeři rozvoje franšízy pro Českou republiku, takže mají na starosti expanzi konceptu po celé naší zemi.

Do dvou let by chtěli pobočky rozšířit tak, aby nechyběly v žádném větším městě. Cílem je udělat ze značky La Donuteria lovebrand, jak tomu je v dalších evropských zemích. Toho podle jejich přesvědčení dosáhnou nejen díky vynikajícímu produktu, ale i určitou přidanou hodnotou pro zákazníky, která spočívá v detailech, které jim mohou zpříjemnit den.


Zkušenosti pomáhají / „Protože v gastronomii pracujeme již dlouho, víme, jak má vypadat zákaznický servis, a jsme rádi, že to naši zákazníci na našich službách oceňují,“ dodává Stanislav Virdzek, franšízant Lad Donuteria.