Nelituji, že jsem se pustil do prodeje sendvičů

S provozem své vůbec 1. restaurace začal v roce 2004, ale rozmýšlel se už v roce 2002: „Chtěl jsem se spojit se silnou značkou. Po několika měsících jsem se rozhodl pro světovou jedničku Subway. Půl roku jsem porovnával různé systémy, vyhodnocoval. Nakonec padlo rozhodnutí na Subway. Kamarád mi poslal časopis, na jehož titulní straně byl vyobrazen Subway - nejlepší franchisa na světě. A mě rozhodlo!“
Žádný začátek není jednoduchý
Nejprve si myslel, že s rychlým občerstvením Subway byl na českém trhu první, ale pak se ukázalo, že jako první vstoupila do České republiky v roce 2003 jiná skupina, která přišla z USA a otevřela restauraci v Karmelitské ulici.
Další kroky za jeho snem o vlastním podniku byly takové, že na několik mailů nedostal žádnou odpověď, ale nenechal se odradit a nakonec vytrvalost donutila americkou centrálu odpovědět. „Svojí neodbytností jsme je totiž přesvědčili, že máme o podnikání skutečný zájem. Pak to šlo celkem rychle. Připravili jsme byznys plán a šest měsíců komunikovali. Poté co jsme získali licenci, jsme absolvovali intenzivní trénink v USA a s certifikátem v kapse jsme otevřeli naši první restauraci. Věděli jsme, co nás čeká, a tak jsme se pustili do práce,“ popisuje nelehké začátky David Biskup. První restauraci otevřeli po 7 měsících intenzivních příprav.
Vše kolem provozu restaurace
Některé provozní náležitosti zajistí franchisor, s některými si ale musí franchisant poradit sám. Dodavatelé u systému Subway fungují tak, že jsou předem nasmlouvaní a jak uvádí Biskup: „Je to velká podpora ze strany franchisora, nemusíme se starat, kdo nám dodá jaké zboží.“ Každý franchisant, který se připojí k systému, dostane seznam dodavatelů, který se skládá z dodavatelů místních i zahraničních. Všichni jsou certifikovaní, proto se partneři nemusí starat o to, kdo dodá nejlepší kvalitu za dobrou cenu.
Vybavení provozovny, nakládané okurky a cookies jsou originální výrobky z USA. „Zbytek je mix globálního nadnárodního řetězce, který zřejmě putuje po celé zeměkouli. Pečivo je z Německa, od dodavatele, který peče vše pouze pro Subway pro celou Evropu,“ vysvětluje franchisant.
Energetická hodnota jídla zatím na výrobcích uvedena není. „Ale lze říci, že máme zdravější variantu rychlého občerstvení. Zákazník má možnost výběru komponentů do svého sendviče, používáme velké množství zeleniny, patříme k fast foodům se zdravějším jídlem. Mohli bychom deklarovat minimálně 7 sendvičů, které mají méně, než 6 gramů tuku,“ dokládá Biskup.
Ze všech ingrediencí, které jsou k dispozici, je možné udělat dva miliony druhů sendvičů. V nabídce je 17 - 18 sendvičů, které jsou předem určené, a pak je možnost 4 národních a jeden, který má v nabídce každá restaurace zvlášť. „Mezi naše speciality patří unikátní sendvič s uzeným lososem, který je velmi poptávaný a druhý je krabí, který je rovněž velmi oblíbený. To je potvrzení toho, že Češi jedí rádi dobře i zdravě,“ usuzuje David Biskup.
Hygienická nařízení Subway jsou přísnější než česká norma, jak dokládá nabyvatel licence: „České hygienické standardy se projevují spíše při stavbě, kde jsou nařízeny různé typy dveří, které jsou pak v praxi stejně pořád otevřené. Přísné hygienické podmínky SUBWAY myslí na všechno.“
Zákaznickou podporu tvoří věrnostní program – za každý nákup dostává klient známku, za malý sendvič jednu, za velký dvě, když jich má osm, dostane nápoj a malý sendvič zdarma. Je to stěžejní celosvětový program, v některých zemích mají již elektronické kartičky, které jsou bezpečnější. Místní podpora trhu probíhá formou kupónů, po 15. hodině mají zákazníci možnost k jednomu sendviči druhý zdarma.
Sankce za reklamní poutač
O tom, že se i reklamní poutač může stát terčem útoků, vypráví: „Netradiční reklama nás stojí pevné nervy a odolnost vůči úřadům. Hodí se jim to jako cíl. Bránili jsme se soudně, ústava nám zaručuje svobodně propagovat svoje podnikání, zatím to uznalo i ministerstvo průmyslu. Nemám velkou iluzi o tom, že nebudou pokračovat a dávat další a další pokuty. Výsledek reklamy stojí za to. V současné době je to spíše potvrzení si principu a také ukázka odvahy pro ostatní podnikatele, že nemá cenu se nechat odradit v případě poctivého podnikání. Jsme lépe zasažitelným cílem, než naháněči do night klubů, kteří operují po Václavském náměstí, dělají nelegální činnost a nikdo to neřeší.“
Plány do budoucna
Po zprovoznění třetí restaurace, která je umístěna na letišti, se soustředí na přesun svých dvou provozoven do atraktivnějších míst. „Chceme posílit tým zaměstnanců a rádi bychom pokračovali v otevírání dalších restaurací,“ plánuje David Biskup.
Poznámka redakce
Subway je celosvětovou jedničkou ve franchisingu v segmentu restaurací s rychlým občerstvením. Své prvenství potvrdil na konci roku 2010, kdy s počtem 33 749 poboček v 95 zemích světa předčil i McDonald´s. V České republice jich provozuje 9.
Zobrazit v katalogu franšíz




















PŘEČTI ČLÁNKY

Food trucky představují nový evropský trend. Rozmach těchto franšíz probíhá i v Česku. Jak je to s investičními náklady a zahájením vlastního podnikání s mobilním občerstvením?
Faency Fries rozšiřuje síť a hledá nové franšízanty. Nabízí dvě varianty podnikání a rychlou návratnost investice.
Franšízy v oblasti gastronomie nejsou ničím novým. Přesto je koncept Hey Foods v mnoha ohledech od provozování tradiční restaurace dost odlišný.
Franšíza 360pizza nabízí rebranding stávajícím gastro provozovnám. Jak změna pomůže efektivitě podnikání vysvětlí Markéta Krejčíková, manažerka pro rozvoj.
Franšíza Bageterie Boulevard vyrostla spolu s Crocodille na rekordních 1,6 miliardy obratu. Po covidových letech je zpět na předních pozicích mezi fastfoodovými řetězci.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Synergy Stocktaking nabízí franšízovou příležitost v oblasti inventarizace zásob. Zájemci získají kompletní technologické vybavení, podporu centrály i první klienty.
Novinka přichází na český trh ze Severní Ameriky od výhradního distributora z Polska.
Německý prodejce kávy chystá rozvoj konceptu kaváren s prodejnou zboží pro domácnost
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...
Lidé jsou základ
Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...