Nelituji, že jsem se pustil do prodeje sendvičů
S provozem své vůbec 1. restaurace začal v roce 2004, ale rozmýšlel se už v roce 2002: „Chtěl jsem se spojit se silnou značkou. Po několika měsících jsem se rozhodl pro světovou jedničku Subway. Půl roku jsem porovnával různé systémy, vyhodnocoval. Nakonec padlo rozhodnutí na Subway. Kamarád mi poslal časopis, na jehož titulní straně byl vyobrazen Subway - nejlepší franchisa na světě. A mě rozhodlo!“
Žádný začátek není jednoduchý
Nejprve si myslel, že s rychlým občerstvením Subway byl na českém trhu první, ale pak se ukázalo, že jako první vstoupila do České republiky v roce 2003 jiná skupina, která přišla z USA a otevřela restauraci v Karmelitské ulici.
Další kroky za jeho snem o vlastním podniku byly takové, že na několik mailů nedostal žádnou odpověď, ale nenechal se odradit a nakonec vytrvalost donutila americkou centrálu odpovědět. „Svojí neodbytností jsme je totiž přesvědčili, že máme o podnikání skutečný zájem. Pak to šlo celkem rychle. Připravili jsme byznys plán a šest měsíců komunikovali. Poté co jsme získali licenci, jsme absolvovali intenzivní trénink v USA a s certifikátem v kapse jsme otevřeli naši první restauraci. Věděli jsme, co nás čeká, a tak jsme se pustili do práce,“ popisuje nelehké začátky David Biskup. První restauraci otevřeli po 7 měsících intenzivních příprav.
Vše kolem provozu restaurace
Některé provozní náležitosti zajistí franchisor, s některými si ale musí franchisant poradit sám. Dodavatelé u systému Subway fungují tak, že jsou předem nasmlouvaní a jak uvádí Biskup: „Je to velká podpora ze strany franchisora, nemusíme se starat, kdo nám dodá jaké zboží.“ Každý franchisant, který se připojí k systému, dostane seznam dodavatelů, který se skládá z dodavatelů místních i zahraničních. Všichni jsou certifikovaní, proto se partneři nemusí starat o to, kdo dodá nejlepší kvalitu za dobrou cenu.
Vybavení provozovny, nakládané okurky a cookies jsou originální výrobky z USA. „Zbytek je mix globálního nadnárodního řetězce, který zřejmě putuje po celé zeměkouli. Pečivo je z Německa, od dodavatele, který peče vše pouze pro Subway pro celou Evropu,“ vysvětluje franchisant.
Energetická hodnota jídla zatím na výrobcích uvedena není. „Ale lze říci, že máme zdravější variantu rychlého občerstvení. Zákazník má možnost výběru komponentů do svého sendviče, používáme velké množství zeleniny, patříme k fast foodům se zdravějším jídlem. Mohli bychom deklarovat minimálně 7 sendvičů, které mají méně, než 6 gramů tuku,“ dokládá Biskup.
Ze všech ingrediencí, které jsou k dispozici, je možné udělat dva miliony druhů sendvičů. V nabídce je 17 - 18 sendvičů, které jsou předem určené, a pak je možnost 4 národních a jeden, který má v nabídce každá restaurace zvlášť. „Mezi naše speciality patří unikátní sendvič s uzeným lososem, který je velmi poptávaný a druhý je krabí, který je rovněž velmi oblíbený. To je potvrzení toho, že Češi jedí rádi dobře i zdravě,“ usuzuje David Biskup.
Hygienická nařízení Subway jsou přísnější než česká norma, jak dokládá nabyvatel licence: „České hygienické standardy se projevují spíše při stavbě, kde jsou nařízeny různé typy dveří, které jsou pak v praxi stejně pořád otevřené. Přísné hygienické podmínky SUBWAY myslí na všechno.“
Zákaznickou podporu tvoří věrnostní program – za každý nákup dostává klient známku, za malý sendvič jednu, za velký dvě, když jich má osm, dostane nápoj a malý sendvič zdarma. Je to stěžejní celosvětový program, v některých zemích mají již elektronické kartičky, které jsou bezpečnější. Místní podpora trhu probíhá formou kupónů, po 15. hodině mají zákazníci možnost k jednomu sendviči druhý zdarma.
Sankce za reklamní poutač
O tom, že se i reklamní poutač může stát terčem útoků, vypráví: „Netradiční reklama nás stojí pevné nervy a odolnost vůči úřadům. Hodí se jim to jako cíl. Bránili jsme se soudně, ústava nám zaručuje svobodně propagovat svoje podnikání, zatím to uznalo i ministerstvo průmyslu. Nemám velkou iluzi o tom, že nebudou pokračovat a dávat další a další pokuty. Výsledek reklamy stojí za to. V současné době je to spíše potvrzení si principu a také ukázka odvahy pro ostatní podnikatele, že nemá cenu se nechat odradit v případě poctivého podnikání. Jsme lépe zasažitelným cílem, než naháněči do night klubů, kteří operují po Václavském náměstí, dělají nelegální činnost a nikdo to neřeší.“
Plány do budoucna
Po zprovoznění třetí restaurace, která je umístěna na letišti, se soustředí na přesun svých dvou provozoven do atraktivnějších míst. „Chceme posílit tým zaměstnanců a rádi bychom pokračovali v otevírání dalších restaurací,“ plánuje David Biskup.
Poznámka redakce
Subway je celosvětovou jedničkou ve franchisingu v segmentu restaurací s rychlým občerstvením. Své prvenství potvrdil na konci roku 2010, kdy s počtem 33 749 poboček v 95 zemích světa předčil i McDonald´s. V České republice jich provozuje 9.
Zobrazit v katalogu franšíz
PŘEČTI ČLÁNKY
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Vašek Hájek za tři roky, do kterých spadala éra covidu, stihl otevřít tři úspěšné franšízy Vosíme.cz. Proč uvěřil právě této pizze?
Chocafé je kavárna, kde proudí především belgická čokoláda. Co tento koncept nabízí franšízantům nám v rozhovoru přiblíží zakladatel značky Jan Novák.
Dva kamarádi Honza a Matěj postavili svůj koncept bistra na čerstvých těstovinách, které dovedou mimořádně rychle servírovat zákazníkovi. Nyní svůj nápad nabízí jako franšízu.
„Počty franšíz s vaflemi, palačinkami a lívanci rostou. Nyní cílíme na všechna krajská města“, říkají franšízoři Elvis Osmanović a Dino Pekez.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Nejsilnější značky v oblasti franšízingu pro rok 2017 jsou KFC, Dunkin’ Donuts a McDonald’s.
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Subway vidí potenciál na benzinkách
a
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...