Když byznys prochází žaludkem

Kooperativní franšíza / Investice do pobočky se liší podle druhu, místa a velikosti pobočky a jejich výše se pohybuje průměrně kolem 2,5 milionu korun, s kooperativní franšízou pak kolem částky 1,25 milionu korun. Malé prodejny Sklizeno lze pořídit za zhruba 1,2 milionu, s kooperativní franšízou i za 0,6 milionu korun.
Středa
02.01.2019
Zájem o obor a láska k dobrému kvalitnímu jídlu je pro Sklizeno při výběru franšízantů důležitější, nežli zkušenosti. Na výběr jsou pak 3 formáty prodejen s kvalitními potravinami.
 

Otevřít si obchod s potravinami, a uspět, je v současnosti úkol hodný mistra, jak se říká. Kromě rychle rostoucí konkurence v podobě e-shopů musí čeští „potravinoví“ maloobchodníci a podnikatelé bojovat proti supermarketům, které jim odvádějí zákazníky díky nedostižně nízkým cenám. Jeden ze způsobů, jak přesto uspět a najít volné místo na trhu, prezentuje franšízová síť Sklizeno.

Páteř značky tvoří kvalitní lokální potraviny, doplněné dovozem zboží ze zahraničí, které v ČR jinde není k mání. První Sklizeno založil v roce 2011 David Kukla v Brně u Ronda, a postupně síť rozšířil systémem kmenových a franšízových poboček do několika krajských měst. V roce 2016 se Sklizeno spojilo s dosud konkurenční sítí My Food a o několik měsíců později i s firmou Náš Grunt, aby společnými silami vytvořili „největší českou síť prodejen kvalitních potravin“.

Spojením s My Food přibyly do sítě i bistra využívající kvalitní potraviny a rozšířila se tak nabídka služeb, které prodejny poskytují. Aktuálně teď do sítě Sklizeno Foods patří na 51 prodejen od malometrážních krámků až po velké prodejny s celodenní nabídkou jídel,“ říká obchodní ředitel Sklizeno Jan Langer. Klíčem k úspěchu franšízy Sklizeno je podle jeho zkušeností především lokalita. „Pokud máte skvělé místo, máte už z velké části vyhráno. Lokalitě přizpůsobujeme koncept prodejny,“ vysvětluje. Koncept shop&eat, tedy obchody, kde lidé nejen nakoupí, ale mohou se i najíst, koupit si svačinu, se hodí podle Langera především do větších měst, obchodních center, a podobně.

Druhým konceptem Sklizeno je klasický obchod s širší nabídkou surovin a potravin bez přidaných služeb a nabídky. „Ten je koncipovaný spíše do rezidenčních čtvrtí, pro místa s parkováním či někde u důležitých silničních tahů v okolí měst. Zákazník by v něm měl strávit více času, nakupovat do zásoby domů běžné rodinné nákupy, mířit by tam měl více za zážitkem z nákupu. Tento koncept je určený i pro menší města,“ uzavírá výčet konceptů Sklizeno obchodní ředitel.

Dělení vstupních nákladů s franšízanty

Podmínkou úspěchu na poli obchodu s potravinami je pak podle něho rozhodně kvalitní tým. „Musí být kvalitní, spolehlivý a stabilní, a to samozřejmě včetně osoby majitele,“ dodává Jan Langer. S tím, že jistou záruku úspěchu mají franšízanti Sklizeno již od začátku v podobě samotného know-how značky, uspořádání prodejny, její vzhled, sortiment, ceny i možnosti vystavení zboží. Centrála přitom netrvá na tom, aby měl nový franšízant zkušenosti v oboru, stačí podnikatelský duch, ochota věnovat se podnikání naplno, a dostatečný kapitál pro otevření nové provozovny.

Myšlením by to sice měli být podnikatelé, zájem o obor a láska k dobrému kvalitnímu jídlu a pití je ale pro Sklizeno důležitější, nežli zkušenosti. Připravit se franšízanti musí na relativně pomalou návratnost investic. „Pokud chcete rychlý zisk, není to obor pro vás,“ říká na rovinu Langer. Počáteční investice se odvíjí od velikosti a typu prodejny, a obvykle se pohybuje mezi 2,5 a 4 miliony korun. Sklizeno svoji síť buduje na základě tzv. kooperativní franšízy, kde se o vstupní náklady centrála dělí rovným dílem s franšízanty.

Franšízant vstupuje do obchodního vztahu s vlastní investicí ve výši od 1 do 3 milionů korun. Náklady se liší podle ambicí jednotlivých majitelů franšíz, velikostí poboček, a podobně. Kooperativní franšíza je určená i pro zájemce s nižším kapitálem, ale o to větším zápalem. „Usilujeme o to, aby profitabilita žádné z prodejen nikdy neklesla pod 35 % výnosu z investice. Návratnost záleží na lokalitě a typu prodejny, ve velké většině je návratnost kalkulovaná do maximálně do tří let od otevření, z čehož první 6 -12 měsíců prodejna vyžaduje poměrně velké osobní nasazení franšízanta,“ vypočítává Langer. Sklizeno proto nikdy neotevírá prodejny, kde není předem propočteno, že se počáteční investice do tří let od otevření vrátí. 

Franšízantům pak i díky těsné spolupráci s dodavateli nabízí centrála nižší ceny potravin, z čehož těží i samotní dodavatelé – při větším objemu odebraného zboží šetří např. náklady na dopravu. Díky tomu může pak Sklizeno nabídnout své zboží v obchodech za nižší ceny, a nikdo přitom nepřijde zkrátka. O marži nepřijde ani dodavatel. „Chceme prostě dělat férový byznys a prodávat kvalitu za dostupné ceny, a po letech praxe víme, že to jde jen ve velké a silné síti. Společnými silami tu budujeme hlavní hybnou sílu v oblasti kvalitního jídla v Česku a na Slovensku. Věříme, že změníme trh, naučíme mnohem víc Čechů a Slováků jíst kvalitně, protože kvalitu uděláme dostupnější,“ uzavírá Langer.


Zkušenosti a know-how / Díky více než šestiletým zkušenostem ví Sklizeno, co jeho typický zákazník žádá. Oproti začátkům značky na českém trhu vedení ustoupilo například od farmářských, bio a tzv. funkčních potravin, a soustředí se vysloveně na kvalitu a garanci původu výrobků, kterou pravidelně testuje. K tomu se snaží sledovat zahraniční trendy, a pokud se objeví v její nabídce zcela nová položka, je často také první v Česku.

Populární na fóru

Franšíza McDonald’s? Doživotí

Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?

1 komentář(e)
posledni 03.02.2018
Sushi v Česku jde

Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.

1 komentář(e)
posledni 29.10.2015
Komunikace je základ

The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...

1 komentář(e)
posledni 21.09.2015
Lidé jsou základ

Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...

1 komentář(e)
posledni 15.07.2015
Prodej podniku - nápadu

Dobrý den, mám podnik v gastronomii, je to jedinečný nápad založený v srpnu 2014, na facebooku máme přes 10tis fanoušků a nemáme problém, co se týče...

1 komentář(e)
posledni 16.06.2015
Fast food franchises

Dobrý den, protože ráda cestuji, dovolím si říct, že jsem viděla řadu zajímavých konceptů, které mají po světě řadu poboček - nevím, jestli zrovna...

3 komentář(e)
posledni 19.11.2014
Fast food franchises

Fastfoodové koncepty jsou u franchisové spolupráce nejoblíbenější, avšak český gastronomický trh aktuálně zažívá konsolidaci. Tudíž dle našich informací je...

3 komentář(e)
posledni 19.11.2014
Fast food franchises

Myslíte si, že je na českém trhu ještě potenciál pro další nové franchisy z oboru fast food řetězců?

3 komentář(e)
posledni 19.11.2014