Krize v gastronomii se opakuje
Na jaře musely mít z důvodu boje s koronavirem všechny restaurace zavřeno, s příchodem druhé vlny pandemie se nejprve omezila jejich otevírací doba, nyní se dočkaly úplného uzavření. Mohou své zákazníky obsluhovat pouze formou výdejního okénka a rozvozu. I to je však omezeno do osmé hodiny večerní. „Opětovné omezení provozu restaurací a prodej pouze formou take away na téměř 3 týdny je samozřejmě velkým finančním zásahem pro všechny provozovatele a podnikatele v gastro segmentu. Od vyhlášení posledních vládních opatření jsme zaznamenali 30% pokles obratu a očekáváme, že tato ztráta bude dále narůstat,“ říká Marek Picek, marketingový manažer Bageterie Boulevard.
Tato původem česká franšízová síť se tak musela téměř ze dne na den vrátit k modelu fungování, který si odzkoušela již na jaře. Všech 45 poboček Bageterie Boulevard včetně food courtů funguje v take away módu, ve všech kamenných restauracích jsou instalována výdejní okénka, která jsou připravena již z jarních měsíců. Nezbývá tak nic jiného než věřit, že si k nim zákazníci najdou cestu. Došlo také k posílení rozvozové služby BB domů a podle Picka lze očekávat, že zájem o ně vzroste skokově. Posílení se také u Bageterie Boulevard dočkaly kapacity drive thru jednotek, které po uzavření restaurací na jaře tohoto roku zaznamenaly až 70% zvýšení poptávky oproti stejnému období v minulém roce.
Jarní situace na podzim
Zkušenost z jara jistě napomohla i dalším franšízovým sítím rychle se adaptovat na nově vyhlášená opatření, která se dala s ohledem na podzimní rostoucí počet nakažených a zejména hospitalizovaných očekávat. Své zákazníky tak díky výdejním okénkům a rozvozu nenechávají „ve štychu“ ani například pobočky CrossCafe, Poe Poe, Mr. Sushito, McDonald´s nebo Subway. To vše ve snaze udržet nejen vlastní brand, ale hlavně umožnit majitelům franšízových poboček plnit si svůj sen o podnikání v gastronomii i v této nelehké době.
V souvislosti s touto situací by se dalo očekávat, že může nastat významný pokles zájmu o franšízové licence. Představa to není úplně lichá, protože vývoj v oboru gastronomie tomu v lecčem nasvědčuje. „I přes radikální zásahy ze strany státu, podnikatelé letos rozjíždějí nový gastrobyznys, nicméně ve srovnání s předchozími lety jsou opatrnější. Letos založili 842 nových firem, což je o 16 % méně, než ve stejném období loňského roku a o 29 % méně než v roce 2018, “ vysvětluje analytička Bisnode Petra Štěpánová s tím, že celkový počet nově založených firem napříč všemi obory podnikání meziročně propadl o 11 %.
Krize nebo příležitost?
To, že tomu tak být nemusí, dokládají slova Michala Příhody, výkonného ředitele Frutisimo Group, jež stojí za sítí poboček Fruitisimo nejen v Česku, ale také v Maďarsku a na Slovensku. „V současné době sledujeme spíše opačný trend, tzn. zvýšený počet zájemců o licenci Fruitisimo. Podle probíhajících jednání s těmito zájemci se dá vysledovat několik aspektů, které je k zájmu o naší franšízovou licencu vedou… Jedním z největších motivátorů jsou naše produkty, především čerstvé ovocné a zeleninové šťávy, které jsou pilířem sortimentu Fruitisimo. V aktuální „době covidové“ je produkt, který obsahuje vysoké množství přírodních vitamínů a přispívá (mimo jiné) k obranyschopnosti organismu, určitě nespornou výhodou,“ říká s tím, že většina zájemců také považuje aktuální situaci na trhu za dočasnou a díky tomu ji bere i jako příležitost do budoucna, což se shoduje i s pohledem vedení konceptu. V neposlední řadě zde může hrát roli i vývoj na trhu práce, kdy lukrativní pracovní místa spíše ubývají a historicky tento efekt obecně podporoval zvýšený zájem o franšízu.
Od druhé poloviny roku, respektive od června, kdy se rozvolnila striktně omezující opatření, se Fruitisimu podařilo uzavřít spolupráci se čtyřmi novými franšízovými partnery, kteří dohromady provozují celkem 7 poboček. Otázkou je, jak se síti podaří naplnit letošní plány ohledně expanze. Do konce roku chce totiž otevřít 1 až 2 nové pobočky. A právě to bude velmi závislé na tom, jak dlouho budou vládní opatření trvat. Obecně se však expanzní plány Fruitisima již nyní více zaměřují na příští rok, kdy by mělo dojít k letos odložené expanzi na další evropské trhy. Mimo to by mělo dojít i k rozšíření poboček na tuzemském trhu.
„Gastronomie je oborem, který má největší podíl na českém franšízovém trhu. Věřím, že v momentě, kdy budou restriktivní opatření zrušena a pandemie covid ustoupí, budeme svědky poměrně dynamického rozvoje franšízových sítí na našem trhu. Zájem o licence tak budeme moci pozorovat u většího množství konceptů. Signály tomu již nyní napovídají,“ předpokládá ředitel poradenské společnosti PROFIT sytsem franchise services Marek Halfar.

PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízová síť s více než 200 pobočkami se úspěšně rozvíjí v zemích Evropy. Aktuálně hledá dlouhodobé partnery pro vstup na český trh.
Franšízová síť UGO sází na inovace, vyváženou nabídku a partnery zapojené do každodenního provozu. Růst obratu o 160 % odráží stabilní rozvoj sítě.
Jak si vede Coffeeshop Company od doby, co si vzala vedení nazpět centrála ve Vídni? Díky nižším nákladům chce oslovit nové franšízanty a rozšířit síť v zemích V4.
Food trucky představují nový evropský trend. Rozmach těchto franšíz probíhá i v Česku. Jak je to s investičními náklady a zahájením vlastního podnikání s mobilním občerstvením?
Franšízový koncept BodyBody spojuje moderní technologie a zdravý životní styl. Zájemcům otevírá možnost rozjet vlastní studio i v menších městech.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
BNI funguje už 37 let a patří k největším networkingovým sítím na světě. Jak vypadá spolupráce s franšízanty?
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Do polské metropole dorazí 23. a 24. října desítky franšíz a tisíce podnikatelů. Varšavský veletrh představí značky úspěšné v Polsku i mířící do střední a východní Evropy.
Josef Lásko otevřel franšízovou pobočku Partners Banky v Chocni. Jaké vlastnosti hledá u členů týmu a proč věří, že charakter je víc než zkušenosti?
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...
Lidé jsou základ
Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...