Krize v gastronomii se opakuje
Na jaře musely mít z důvodu boje s koronavirem všechny restaurace zavřeno, s příchodem druhé vlny pandemie se nejprve omezila jejich otevírací doba, nyní se dočkaly úplného uzavření. Mohou své zákazníky obsluhovat pouze formou výdejního okénka a rozvozu. I to je však omezeno do osmé hodiny večerní. „Opětovné omezení provozu restaurací a prodej pouze formou take away na téměř 3 týdny je samozřejmě velkým finančním zásahem pro všechny provozovatele a podnikatele v gastro segmentu. Od vyhlášení posledních vládních opatření jsme zaznamenali 30% pokles obratu a očekáváme, že tato ztráta bude dále narůstat,“ říká Marek Picek, marketingový manažer Bageterie Boulevard.
Tato původem česká franšízová síť se tak musela téměř ze dne na den vrátit k modelu fungování, který si odzkoušela již na jaře. Všech 45 poboček Bageterie Boulevard včetně food courtů funguje v take away módu, ve všech kamenných restauracích jsou instalována výdejní okénka, která jsou připravena již z jarních měsíců. Nezbývá tak nic jiného než věřit, že si k nim zákazníci najdou cestu. Došlo také k posílení rozvozové služby BB domů a podle Picka lze očekávat, že zájem o ně vzroste skokově. Posílení se také u Bageterie Boulevard dočkaly kapacity drive thru jednotek, které po uzavření restaurací na jaře tohoto roku zaznamenaly až 70% zvýšení poptávky oproti stejnému období v minulém roce.
Jarní situace na podzim
Zkušenost z jara jistě napomohla i dalším franšízovým sítím rychle se adaptovat na nově vyhlášená opatření, která se dala s ohledem na podzimní rostoucí počet nakažených a zejména hospitalizovaných očekávat. Své zákazníky tak díky výdejním okénkům a rozvozu nenechávají „ve štychu“ ani například pobočky CrossCafe, Poe Poe, Mr. Sushito, McDonald´s nebo Subway. To vše ve snaze udržet nejen vlastní brand, ale hlavně umožnit majitelům franšízových poboček plnit si svůj sen o podnikání v gastronomii i v této nelehké době.
V souvislosti s touto situací by se dalo očekávat, že může nastat významný pokles zájmu o franšízové licence. Představa to není úplně lichá, protože vývoj v oboru gastronomie tomu v lecčem nasvědčuje. „I přes radikální zásahy ze strany státu, podnikatelé letos rozjíždějí nový gastrobyznys, nicméně ve srovnání s předchozími lety jsou opatrnější. Letos založili 842 nových firem, což je o 16 % méně, než ve stejném období loňského roku a o 29 % méně než v roce 2018, “ vysvětluje analytička Bisnode Petra Štěpánová s tím, že celkový počet nově založených firem napříč všemi obory podnikání meziročně propadl o 11 %.
Krize nebo příležitost?
To, že tomu tak být nemusí, dokládají slova Michala Příhody, výkonného ředitele Frutisimo Group, jež stojí za sítí poboček Fruitisimo nejen v Česku, ale také v Maďarsku a na Slovensku. „V současné době sledujeme spíše opačný trend, tzn. zvýšený počet zájemců o licenci Fruitisimo. Podle probíhajících jednání s těmito zájemci se dá vysledovat několik aspektů, které je k zájmu o naší franšízovou licencu vedou… Jedním z největších motivátorů jsou naše produkty, především čerstvé ovocné a zeleninové šťávy, které jsou pilířem sortimentu Fruitisimo. V aktuální „době covidové“ je produkt, který obsahuje vysoké množství přírodních vitamínů a přispívá (mimo jiné) k obranyschopnosti organismu, určitě nespornou výhodou,“ říká s tím, že většina zájemců také považuje aktuální situaci na trhu za dočasnou a díky tomu ji bere i jako příležitost do budoucna, což se shoduje i s pohledem vedení konceptu. V neposlední řadě zde může hrát roli i vývoj na trhu práce, kdy lukrativní pracovní místa spíše ubývají a historicky tento efekt obecně podporoval zvýšený zájem o franšízu.
Od druhé poloviny roku, respektive od června, kdy se rozvolnila striktně omezující opatření, se Fruitisimu podařilo uzavřít spolupráci se čtyřmi novými franšízovými partnery, kteří dohromady provozují celkem 7 poboček. Otázkou je, jak se síti podaří naplnit letošní plány ohledně expanze. Do konce roku chce totiž otevřít 1 až 2 nové pobočky. A právě to bude velmi závislé na tom, jak dlouho budou vládní opatření trvat. Obecně se však expanzní plány Fruitisima již nyní více zaměřují na příští rok, kdy by mělo dojít k letos odložené expanzi na další evropské trhy. Mimo to by mělo dojít i k rozšíření poboček na tuzemském trhu.
„Gastronomie je oborem, který má největší podíl na českém franšízovém trhu. Věřím, že v momentě, kdy budou restriktivní opatření zrušena a pandemie covid ustoupí, budeme svědky poměrně dynamického rozvoje franšízových sítí na našem trhu. Zájem o licence tak budeme moci pozorovat u většího množství konceptů. Signály tomu již nyní napovídají,“ předpokládá ředitel poradenské společnosti PROFIT sytsem franchise services Marek Halfar.

Zobrazit v katalogu franšíz




















PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízy v oblasti gastronomie nejsou ničím novým. Přesto je koncept Hey Foods v mnoha ohledech od provozování tradiční restaurace dost odlišný.
Franšíza 360pizza nabízí rebranding stávajícím gastro provozovnám. Jak změna pomůže efektivitě podnikání vysvětlí Markéta Krejčíková, manažerka pro rozvoj.
Franšíza Bageterie Boulevard vyrostla spolu s Crocodille na rekordních 1,6 miliardy obratu. Po covidových letech je zpět na předních pozicích mezi fastfoodovými řetězci.
„Nyní se zaměřujeme na bistro, kde chceme pizzy odbavovat do 7 minut,“ říká zakladatel franšízové sítě Vosíme.cz Richard Halmazňa.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou. Má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...
Lidé jsou základ
Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...