7 miliard v burgrech a hranolkách

Milionové partnerství / Franšízantem McDonald’s se může stát pouze fyzická osoba, nikoliv právnická. Franšízor nehledá investory klasického střihu, i když bez vstupního kapitálu se franšízant neobejde. Výše investice do franšízy se pohybuje okolo 19 milionů Kč.
Středa
23.02.2022
Franšízová fastfoodová síť McDonald’s zvýšila v Česku tržby o téměř pětinu. Restaurace loni navštívilo přes 55 milionů zákazníků.
 

Hospodářské výsledky a jejich růst odráží mimo jiné i zlepšující se situaci na trhu související s postupným rozvolňováním restriktivních opatření, který znamenal pozvolný návrat zákazníků do restaurací.  I díky tomu se podařilo společnosti McDonald’s Česká republika loni dosáhnout tržeb ve výši 6,9 miliardy Kč, což představuje meziroční nárůst o 19 procent. Svůj podíl na výsledcích měl i nárůst zájmu o dovážkovou službu McDelivery, která byla zejména v době tvrdých lockdownů milovníky burgerů a hranolek hojně využívána.

Rok 2021 byl pro McDonald’s Česká republika ve znamení změny na postu generálního ředitele. Tomasze Rogacze po sedmi letech vystřídal Dan Camp, který přišel přímo z USA a ve firmě působí více než 30 let. Před příchodem do Evropy pracoval jako provozní ředitel v nově vytvořené Long Beach Field Office ve Spojených státech. Byl zodpovědný za prodej a cash flow, řízení provozu, franšízing a partnerství s franšízanty provozujícími přibližně 650 restaurací. „Mým cílem je pokračovat v provozování skvělých restaurací, které nabízejí chutné jídlo připravené z kvalitních surovin a udělat maximum proto, aby se českému i slovenskému trhu dařilo tak dobře, že oba trhy budou navštěvovat kolegové z McDonald’s z celého světa, aby se inspirovali našimi úžasnými restauracemi, fantastickými lidmi i hosty, které každý den obsluhujeme,“ říká Dan Camp, nový generální ředitel McDonald's ČR/Slovensko.

Take Away vs Delivery

I přes patrný návrat zákazníků do restaurací stále převažují prodeje jídla s sebou, které tvoří 82 % z celku. Tento růst má však negativní dopad na tržby společnosti, jídlo take away podléhá totiž vyšší sazbě DPH, ale zákazníci si jej pořídí za totožnou cenu jako jídlo určené ke konzumaci přímo v restauraci. Tato praxe měla na společnost v loňském roce dopad v hodnotě 100 milionů Kč.

Jak již bylo řečeno, segment, který v uplynulém roce zaznamenal značný růst je především rozvážková služba. Jedná se o kontinuálně rostoucí trend, což potvrzuje i fakt, že služba McDelivery vzrostla o 40 % oproti roku 2020. Stejně tak došlo k nárůstu v počtu zákazníků, kteří službu využili, a to téměř o 70 %. „Příklon k objednávání jídla prostřednictvím dovážkových služeb vnímáme dlouhodobě. Právě proto se jej snažíme více podpořit, ať už zvyšováním kapacit a dostupnosti těchto služeb, nebo produktovou nabídkou. V lednu 2021 jsme do nabídky zařadili také snídaňovou řadu, čímž zároveň podporujeme tento business, na který měla pandemie velký dopad,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR českého a slovenského McDonald‘s. Služba McDelivery má podíl 13 % na celkových prodejích společnosti.


Čísla mluví jasně / Zákazníci McDonald‘s milují zejména hovězí. V loňském roce se hovězích buregrů prodalo meziročně prodalo o 8 % více. Zákazníky oslovila i nabídka řady Veggie, v níž je maso nahrazeno zeleninovou placičkou. Zájem o ni zaznamenal nárůst o 150 %, v celkových prodejích ale tvoří jen malou část.