Stanislav Bernard: Snažíme se jít vlastní cestou
Rodinný pivovar Bernard oslavil v loňském roce 20. narozeniny. Jaké byly jeho začátky? Jak těžké bylo tehdy soukromě podnikat v zemi, která s tím neměla zkušenost?
Z našeho pohledu to bylo více než těžké. V dražbě malé privatizace jsme vydražili v podstatě ruinu pivovaru, jejíž zůstatková hodnota byla vyjádřena devíti a půl miliony korun. Dražební cena se však vyšplhala na 45 milionů. Zároveň s pivovarem jsme museli koupit i jeho zásoby za sedm milionů, ty byly z valné části tvořeny pivem, které bylo neprodejné. Řadu zásob jsme museli i zlikvidovat. Celou privatizaci pivovaru jsme financovali z úvěru. Já sám jsem např. zastavil rodinný dům. Teprve dva dny před vypršením měsíční lhůty se mi povedlo získat úvěr ve spořitelně.
A jaký jste měli plán po privatizaci?
Počítal s tím, že budeme schopni uvařit více piva, než v té době vaříval Státní podnik, jehož výstav činil něco kolem 40 tisíc hl. za rok, v posledním roce existence dokonce pouze 26 tis. hl. S mým společníkem Josefem Vávrou, který humpolecký pivovar znal, jsme odhadovali, že zde dokážeme vařit 80 tisíc hl. piva, tedy dvojnásobek původního výstavu. Otázkou ovšem bylo, zda uvařené pivo dokážeme také prodat. Tehdejší pivovar měl totiž pokaženou pověst, navíc byl čistě regionální. Vždyť v okruhu 20 kilometrů od Humpolce fungují další tři pivovary – jihlavský, havlíčkobrodský a pelhřimovský. Od začátku podnikání jsme tedy prakticky neměli trh, o který bychom se mohli opřít. A zároveň držet pivovar v chodu bylo obtížné, protože většina strojů byla zastaralá, v mnoha případech na ně nebylo možné sehnat ani náhradní díly. A takovýchto problémů byla celá řada.
Mimo Vaše aktivity v pivovaru jste se stal spoluzakladatelem Nadačního fondu proti korupci, který vznikl v loňském roce. Jak hodnotíte jeho dosavadní fungování?
Hodnotit vlastní fond není příliš dobré, to by měl hodnotit někdo zvenku. Nicméně si myslím, že za relativně krátkou dobu náš nadační fond mezi těmi subjekty, které se vymezují proti korupci, dosáhl poměrně dosti hmatatelných momentů.
Celý rozhovor najdete v magazínu Vlastní firma FRANCHISING 01/2012.
Zobrazit v katalogu franšíz
PŘEČTI ČLÁNKY
Proč je třeba sítě neustále obnovovat?
/12.11.2025
KFC svou cestu započalo před více jak 100 lety. Jako franšíza funguje již přes 70 let. I přesto řetězec oznámil zásadní změny.
Slovenský Kaliforňan mění pohled na rychlé stravování. Zdravé bowls plné lokálních surovin míří po Brně i do dalších českých měst. Franšízanty hledá pro restaurace i foodtrucky.
Slovenská síť Mr. Kebab hledá master-franšízanta pro český trh. Detaily spolupráce a plány expanze přibližuje zakladatel značky Ľubor Lelovits.
„Pro náš růst je klíčové, abychom měli ty správné franšízanty,“ říká Michal Příhoda, výkonný ředitel Fruitisimo Group. Síť loni překonala tržby půl miliardy korun a expanduje dál.
Franšízová síť s více než 200 pobočkami se úspěšně rozvíjí v zemích Evropy. Aktuálně hledá dlouhodobé partnery pro vstup na český trh.
Nejčtenější
Franšíza - co to je?
/09.01.2025
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Přírodní kosmetika se těší stále větší oblibě. Kdo využije příležitost a získá exkluzivní licenci na budování obchodů oblíbené značky L’Erbolario v ČR?
Master-franšízanti Andrea Kunešová a její otec Otakar Konečný vedou v Česku síť prémiových švédských krmiv Husse již 15 let. Jaké franšízanty aktuálně hledají?
Barefoot obuv se těší stále většímu zájmu. Značka Be Lenka na to reaguje novým franšízovým modelem a otevírá cestu k podnikání ve větších městech.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...
Lidé jsou základ
Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...