Studenti mají hlad pořád
Jedním z úspěšných provozovatelů sítě devíti franšízových poboček Refresh Bistro je pan David Aleš. V roce 2022 uviděl na sociálních sítích reklamu, která jej velmi oslovila. Zaujal ho inzerovaný koncept bistra, které se stravováním ve škole zabývá na profesionální úrovni. Nároky mladých lidí dnes nejsou malé a nabídnout jim takové občerstvení, aby odpovídalo jejich životnímu stylu i kapesnému, vyžaduje know-how. Oblast školství znal docela dobře – působil jako trenér na sportovním gymnáziu, později pracoval jako provozní základní školy a nyní učí na střední škole. Sám ještě studuje vysokou školu a prostředí mezi studenty zná ze všech stránek. Na franšíze s občerstvením se mu líbilo, jak jednoduchý, a přitom propracovaný koncept má ReFresh Bistro. Proto se rozhodl spojit své znalosti prostředí se znalostmi franšízora a jako oblast působení zvolil střední školy. Nyní působí na celkem osmi středních školách v Praze a jedné v Brně. Na rozdíl od základních se na ně nevztahuje omezení takzvanou pamlskovou vyhláškou. „Moje bistra jsou na středních školách, kde není problém udělat zajímavou nabídku pro studenty. Myslím, že máme dostatečnou nabídku věcí zdravých, ale přitom chutných. Letos jsem nově zařadil například ovocné saláty, které zákazníky zaujaly,” uvádí k možnostem nabídky franšízant.
O prázdninách je čas na nové plány
Každá z jeho bister má odlišnou ekonomiku. Velmi záleží na výši nájmu, ta se často podstatně liší. Některé školy jsou velmi vstřícné k tomu, aby pobočka mohla studentům sloužit, jiné mají nastaveny ceny blíže běžnému komerčnímu nájmu. Pak také záleží na celkové kapacitě školy – některé mají řádově stovky studentů, jiné několik tisíc. To ovlivňuje celkovou ziskovost pobočky. Obecně se dá říct, že podle zkušeností pana Aleše se zisk každé pobočky pohybuje mezi 5-15 % z tržby, v průměru se dá počítat s 10 %. Ideálním místem je tedy velká škola, která má zájem o to, aby stravování pro studenty a pedagogy fungovalo.
Pro franšízanta je tedy lepší přemýšlet rovnou o síti poboček, ale v tomto objemu byznysu už jedná o práci skutečně na plný úvazek: „Je to moje hlavní činnost. Zajišťuji si sám objednávky, finanční toky, plánování směn a řízení zaměstnanců. Na každé pobočce jsem minimálně jednou za týden. Záleží mi na kontaktu se zaměstnanci a snažím se je motivovat k co nejlepší práci,“ přibližuje své podnikání Aleš. V současné době zaměstnává dvacet lidí, kromě jedné pobočky je to vždy jeden zaměstnanec za pobočku a směnu. Samozřejmě se nabízí otázka, jak funguje tento byznys o letních prázdninách. Na to provozovatel nabízí odpověď: „Je to čas na přípravu na další školní rok a nejlépe i otevření nového bistra. Letos o prázdninách jsem připravoval dvě nová. Kromě toho se snažím vymyslet i další možnosti, kde otevřít bistro mimo oblast škol, abych mohl zaměstnancům nabídnout práci i o letních prázdninách.“
Podpora franšízora je zásadní
Rozjet tolik poboček během roku by bez úzké spolupráce a podpory mateřské firmy nebylo možné. „Velmi důležitá je telefonní linka, kde jsou vždy k dispozici s radou a pomocí, jak vyřešit technický nebo jiný problém. Ale co je pro mě zcela zásadní, je spolupráce v osobní rovině. Za tu jsem velmi vděčný, bez ní by to nefungovalo. Osobní přístup všech z firmy Designex skvělý,” chválí si spolupráci franšízant. Nyní už připravuje otevření nového bistra na Gymnáziu Budějovická a od ledna rád by zkusil tento koncept i v nějaké továrně nebo úřadu.
PŘEČTI ČLÁNKY
Lucie Remer letos získala v soutěži Ocenění českých podnikatelek cenu za nejzajímavější franšízu Refresh Bistro. Jak budovala svůj karierní postup?
Soutěž každoročně oceňuje úspěšné franšízové koncepty, které splňují Etický kodex franšízingu. Které letos uspěly?
O současném trendu v rychlém občerstvení jsme si povídali s provozním ředitelem největší franšízové sítě školních bister ReFresh Bistro Filipem Caltou.
Koncept školních bister ReFresh Bistro otevřel první pilotní provozovnu v září 2017. Od té doby roste jejich počet každoročně o 7 až 10 nových.
Loni ohlásilo zájem vstoupit na franšízový trh hned několik značek. Řada dalších pak začala s větší propagací franšízové nabídky.
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Franšízová síť s čerstvým ovocem v pravé belgické čokoládě Choco Boss nabízí zajímavý nápad na podnikání s příznivými vstupními investicemi.
Stárnutí evropské populace zvyšuje poptávku po službách péče o seniory. Franšízingové příležitosti vznikají i v tomto oboru. U nás zatím na trhu chybí.
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...
Lidé jsou základ
Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...