Trampoty giganta Starbucks
Chybu při dobývání nových trhů může totiž udělat každý. Nevyhýbají se ani velkým značkám, které jinde na světě dosahují úspěchů. V roce 2000 otevřel americký Starbucks svoji první pobočku v Austrálii. Během následujících 8 let se tamní síť rozrostla na 87 kaváren. V roce 2008 však přišla krize a do konce tohoto roku zbylo na australském trhu jen 26 poboček. Po dynamickém růstu tak přišel velmi rychlý pád, za nímž stálo s největší pravděpodobností chatrné finanční zdraví některých kaváren.
Ne příliš velkého úspěchu dosáhl Starbucks ve Vietnamu. V této 100milionové zemi funguje zhruba 60 kaváren této značky, což je ve srovnání s 300 pobočkami v Malajsii, která má 32 milionů obyvatel, poměrně nízký počet. Za situací ve Vietnamu může být hned několik věcí – jednak fakt, že tato jihoasijská země patří k největším vývozcům kávy a pak také to, že má velmi silnou kulturu v pití kávy.
Kořeny milovníků kávy
Podobně je na tom již zmíněná Austrálie nebo Nový Zéland, kde je tradice produkce kávy také velmi silná. Italští přistěhovalci, kteří na tento kontinent přišli v minulém století, s sebou přinesli své domácí zvyky v přípravě kávy. Navíc začali připravovat i nové „verze“ tohoto oblíbeného nápoje, které jsou dnes rozšířeny po celém světě. Jistě je znáte také – macchiatto nebo Flat White.
Jak ve Vietnamu, tak i u protinožců je po kávě silná poptávka, přesto se na tamních trzích americké síti nepodařilo vytvořit si silnou pozici. Jeden z hlavních důvodů neúspěchu je pro obě země společný, Starbucks svůj koncept nepřizpůsobil místním zvykům ohledně pití kávy. Ve Vietnamu byly dlouhou dobu v nabídce pouze kávy arabica, které neodpovídaly místním potřebám. Do Austrálie pak síť dorazila s americkými recepty, které se ukázaly být pro zákazníky příliš sladké. Dalším faktorem pak byla i cena. Přestože ve Vietnamu se možná někdy vyplatilo pít americkou kávu, v Austrálii je výrazně dražší než místní konkurence.
Všech těchto chyb se na australském trhu vyvarovala při svém vstupu další americká síť – Gloria Jean's Coffee. Ta staví na místních konceptech a v současné době zde funguje více jak 450 poboček. Ve Vietnamu je většina kaváren provozována jako malé rodinné podniky. Starbucks je tak zde se svými 60 jednotkami druhou největší kavárenskou sítí.
Vstup na trh krok po kroku
Očekávalo se, že expanze Starbucks v Itálii skončí podobným výsledkem, když síť otevřela svou první italskou kavárnu v Miláně před třemi lety. Řetězec však vstoupil na nový trh s novými kávami a rozhodl se pro pomalejší, ale bezpečnější expanzi. Za poslední 3 roky otevřela pouhých 11 jednotek. Z hlediska rychlosti, je tento rozvoj velmi pomalý, obzvlášť srovnáme-li ji se situací v Číně, kde se otevře průměrně jeden Starbucks denně.
Z chyb a problémů velkých franšízových sítí se mohou poučit i podnikatelé, kteří mají menší byznys, ale chystají se s ním proniknout za hranice. Uvažujete-li tedy o vstupu na zahraniční trh je vždy třeba důkladná analýza a také mít respekt ke specifikům dané země. Chyby v přípravě expanze pro vás mohou být totiž velmi často finančně bolestivé.

Zobrazit v katalogu franšíz




















PŘEČTI ČLÁNKY

Franšíza 360pizza nabízí rebranding stávajícím gastro provozovnám. Jak změna pomůže efektivitě podnikání vysvětlí Markéta Krejčíková, manažerka pro rozvoj.
Franšíza Bageterie Boulevard vyrostla spolu s Crocodille na rekordních 1,6 miliardy obratu. Po covidových letech je zpět na předních pozicích mezi fastfoodovými řetězci.
„Nyní se zaměřujeme na bistro, kde chceme pizzy odbavovat do 7 minut,“ říká zakladatel franšízové sítě Vosíme.cz Richard Halmazňa.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou. Má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
CrossCafe přichází s novým konceptem franšízingu. Kavárny buduje ve vlastní režii a nabízí je k odkupu až když jsou ziskové. Franšízant získá klientelu a vyškolený personál.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízová síť fitness center Contours úspěšně pokračuje v expanzi na českém trhu. Nabízí ověřený model s návratností do dvou let a podporou provozu.
Máte originální podnikatelský nápad a zdravý obchodní model. Jak z něj udělat franšízu? Na to vám odpoví Lenka Nováková, konzultantka společnosti PROFIT system franchise services.
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...
Lidé jsou základ
Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...