Gastronomie prověřená epidemií
Vládní opatření je zaskočila, jejich rozsah a rychlost, s jakou byla přijata, pro mnohé znamenala nutnost zcela přerušit provoz, pro jiné zase byla výzvou, jak se s nastalou situací poprat. Dobrou zprávou pro většinu jejich franšízantů bylo, že je vedení sítí nenechalo na holičkách a spolu s nimi hledalo způsoby, jak alespoň generovat částečně generovat tržby a snížit tak ztráty, které je bezesporu čekají. „Krize související s pandemií onemocnění COVID-19 pro gastronomické franšízy znamenala mimo problémů také příležitost revidovat své nastavení a objevit nové možnosti, jakým směrem se mohou dále rozvíjet,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services.
Nespornou výhodu v této době mají koncepty, které v rámci svého klasického fungování ve velké části nabízí rozvoz a obsluhu zákazníků formou take away. Pro ně tak nebylo složité se na vzniklou situaci adaptovat kromě toho, jako například v případě franšízové sítě Amici Pizza&Burger, že museli posílit své rozvozové týmy. Pozadu však nezůstávají ani další sítě, které zaznamenaly buď růst již nabízených online objednávek, či byly nuceny svou nabídku o tyto služby obohatit, jako například značka La Donuteria nebo restaurace s trhaným masem Volos. Pravdou totiž je, že rozvoz je teď velké téma a dá se očekávat, že do budoucna i zůstane. Na trh vstupují nové rozvážkové služby, a i když je jejich marže často velice vysoká, přesto se rozvoz restauracím vyplatí jako další cesta k příjmu.
„Ještě před současnou situací dosahovaly restaurace Subway celosvětově až 25 % svého obratu pomoci objednávek na internetu. Nyní toto procento exponenciálně vzrůstá. Objednávat až domů je aktuálním trendem i v České republice. Právě v posledním měsíci si tuto formu objednávání vyzkoušeli i ti zákazníci, kteří by za normální situace tuto možnost vůbec nezvážili. Tento trend by neměl být dočasný, odhadujeme, že si část zákazníků na tento způsob navykne a u služby zůstane i poté, co se situace vrátí více k normálu,“ říká ředitel značky Subway pro střední a východní Evropu Martin Princ s tím, že roste prodej prémiových produktů, které doposud zákazníci spíše přehlíželi, zejména proto, že byli zvyklí si objednávat své oblíbené sendviče. Nyní jsou více nakloněni tomu zkusit něco nového.
Nováčci v akci
Podobný trend u online objednávek pozorují i v McDonald´s. „Kvůli uzavření vnitřního prostoru restaurace se o služby McDrive a McDelivery mezi zákazníky výrazně zvýšil zájem, a proto děláme vše co je v našich silách, abychom lidem nabízeli tyto služby plynule a bez problémů. Počet aut u výdejních oken McDrive se v době koronaviru zhruba zdvojnásobil. O naši službu McDelivery je v posledních dnech až trojnásobně větší zájem,“ říká Zuzana Svobodová, ředitelka PR a komunikace společnosti McDonald’s.
McDonald´s k rozvozu využívá jak platformu Dáme jídlo, tak i Uber Eats. „Počet objednávek na Dáme jídlo roste meziročně o 45-50 % a poslední týdny v tomto ohledu nejsou žádnou výjimkou. Zaznamenali jsme však nárůst poptávky ze strany nových zákazníků, kteří do této doby rozvoz jídla nevyzkoušeli,“ říká Filip Fingl, výkonný ředitel společnosti Dáme jídlo.
Rozvozu, jako cesty k zákazníkům, využívá i franšízová síť Fruitisimo. Zatím tam, kde to podmínky dovolují. „Do budoucna bychom rádi koncept rozvozů i nadále rozvíjeli tak, aby byl vhodný i pro implementaci u našich franšízantů. V současnosti, kdy již známe nový termín rozvolnění vládních opatření, května, však společně pracujeme zejména na přípravě znovuotevření. Z pozice franšízora také například vedeme jednání s pronajímateli prostor našim franšízantům, které jsme se rozhodli podpořit i tím, že jsme jim odpustili platbu franšízového poplatku,“ prozrazuje Michal Příhoda, výkonný ředitel společnosti Fruitisimo Group.
Příprava na provoz i novinky
Některým svým franšízantům odpustil franšízový poplatek i poskytovatel licence Tak trochu jiná točená. A to i když vládní nařízení jejich fungování neovlivnila v takové míře, jako v případě jiných gastroprovozů. Podle vyjádření majitele franšízy Ondřeje Fréhara, se to týká nově začínajících franšízových partnerů, kteří nebudou platby odvádět po dobu celé své první sezóny. „Náš byznys je točit zmrzlinu v pojízdných stáncích, tedy z okénka. Opatřeními vlády jsme byli pouze omezeni na rozestupy v řadách a nasazenými rouškami. Podle vyjádření ministerstva zdravotnictví by měl zákazník poodstoupit po zakoupení 10 metrů od stánku a tam zmrzlinu zkonzumovat. Sami pak přidáváme další hygienická opatření, abychom ještě více zamezili riziku nákazy. Začátek sezóny se nám malinko opozdil, a to především kvůli nejistotě, jak se vše vyvine,“ doplňuje Ondřej Fréhar s tím, že pro franšízanty připravila centrála seznam doporučení a podmínek, za kterých mohou v současné situaci provozovat. Ti, kteří nenarazili na místní omezení, jsou již v provozu.
Aktuálně franšízor pomáhá s rozjezdem provozu nových stánků a zaměřuje se na hladký rozjezd každého franšízanta i za současných podmínek. A i když je odložen start 3. a 4. vlny EET, testuje systém již nyní v provozu. Novinkou je také zavedení možnosti platby kartou, kterou nyní využívá více jak třetina jejich zákazníků.
Snaha o dohodu
Asi nejpalčivějším problémem je pro franšízory a jejich franšízanty, bez ohledu na to, v jakém oboru působí, potřeba snižování provozních nákladů. A tou zásadní položkou, o kterou momentálně zejména jde, je nájemné v prostorách, v nichž však byli nuceni přerušit provoz a nevyužívají je. Zvláště ty v prostorách nákupních center. I proto momentálně probíhají jednání mezi obchodními centry, nájemci a také státem. Jejich cílem je v této citlivé situaci dosáhnout dohody, která by všem stranám umožnila přežít a po uvolnění znovu nastartovat spolupráci tak, aby ztráty byly pro všechny co nejnižší.
Pro majitele gastronomických provozů představoval určitou možnost, jak financovat své ztráty, mimo jiné i vládní podpůrný program Covid. Ten do podpory podnikatelů zasažených touto krizí zapojil i banky. Jak se však ukazuje, právě pro provozovatele restaurací nebude jednoduché na prostředky z tohoto programu dosáhnout. Komerční banky totiž právě uzavřené hospody, bistra či kavárny vnímají jako rizikové. Otázka tedy je, jak a jestli budou podmínky získání podpory ze strany vlády upraveny nějak, aby byla nabízená pomoc využitelná pro ty, které koronavirová krize zasáhla nejvýrazněji.
Zobrazit v katalogu franšíz
PŘEČTI ČLÁNKY
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Vašek Hájek za tři roky, do kterých spadala éra covidu, stihl otevřít tři úspěšné franšízy Vosíme.cz. Proč uvěřil právě této pizze?
Chocafé je kavárna, kde proudí především belgická čokoláda. Co tento koncept nabízí franšízantům nám v rozhovoru přiblíží zakladatel značky Jan Novák.
Dva kamarádi Honza a Matěj postavili svůj koncept bistra na čerstvých těstovinách, které dovedou mimořádně rychle servírovat zákazníkovi. Nyní svůj nápad nabízí jako franšízu.
„Počty franšíz s vaflemi, palačinkami a lívanci rostou. Nyní cílíme na všechna krajská města“, říkají franšízoři Elvis Osmanović a Dino Pekez.
Nejčtenější
Výživové poradenství franšízy Nutriadapt dává prostor a příležitost i začínajícím podnikatelům. Jak se dá naskočit mezi nejlepší ve svém byznysu už v poměrně mladém věku?
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
TAB Board propojuje majitele a manažery lokálních firem, kteří mezi sebou sdílí zkušenosti. Franšízant Tomáš Petrů pro setkání využívá i netradiční prostředí.
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Subway vidí potenciál na benzinkách
a
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...