Naše pobočky nabízí kávu i zážitek

Vyhlídky růstu / Ambicí značky Meron je proniknout se svými kavárnami a kávou za hranice Rumunska. Potenciál rozvíjet síť prostřednictvím franšíz vidí i na českém trhu.
pondělí
01.08.2022
„Pokud chcete být nejlepší, musíte mít všechny nejlepší znalosti a praxi,“ Crina Ciocian, Managing Partner a šéfka Business Development franšízové sítě Meron.
 

Britský The Independent nedávno zveřejnil článek, v němž tvrdí, že druhé největší město Rumunska, Cluj, má „nejúžasnější kulturu kaváren“ ve východní Evropě, a pokud hledáte kávu, musíte navštívit Meron. S Crinou Ciocian z Meron Coffee jsme hovořili o vývoji speciální kávy v Rumunsku a touze úspěšné společnosti rozšířit se do Evropy a na Střední východ.

Kolik poboček v současné době máte? Kolik z nich provozuje centrála a kolik jich je franšízových?

V současnosti máme zatím celkem 20 poboček, zatím. Polovina z nich jsou naše vlastní, zbylých 10 jsou franšízy po celém Rumunsku. Jako podnikatelé jsme chtěli vidět a vyzkoušet si, jaké to je řídit vlastní kavárny – proto rozvíjíme i vlastní provozovny. Právě teď jsem v Temešváru, což je třetí největší město v Rumunsku. Jsem na stavbě naší první kavárny v tomto městě. V současné době procházíme architektonické a projektové plány s našimi staviteli a ujišťujeme se, že jsme na dobré cestě k jejímu dokončení. Je pro nás nezbytné, abychom se dostali na místo, abychom zajistili, že naše návrhy budou odpovídat pracovnímu postupu. Jinak z nás naši baristé nebudou mít radost. Nemůže to být jen krásný pracovní prostor, musí být také funkční.

To je něco, co je pro vás klíčové?

Pokud jde o kavárny, snažíme se optimalizovat to, co jsme již vybudovali. Nikdo z nás totiž neměl předchozí zkušenosti v pohostinství. Měli jsme zkušenosti jako podnikatelé, ale když jsme otevřeli naši první kavárnu, věděli jsme o speciální kávě velmi málo. Museli jsme se vše naučit od začátku, vyvinout postupy, receptury a tréninkové programy pro baristy. Navštívili jsme mnoho kávových festivalů, kávových akcích, soutěží a kávových farem, díky čemuž jsme si naše znalosti z oboru prohloubili.

Jaké je vaše tajemství dobré kávy?

Začíná to produktem. Nejlepší kávová zrna odebíráme přímo od farmářů a jsme hrdí na to, že některé z nich známe osobně. Vlastně jsem se právě vrátil z Panamy, kde jsme šli k některým našim starým partnerům a vydali se hledat další farmy, se kterými bychom rádi spolupracovali, když expandujeme. To je pro náš manažerský tým důležité. Máme vlastní pražírnu a tímto způsobem můžeme kontrolovat kvalitu kávových zrn a způsob jejich pražení. Náš profil pražení je velmi lehký, připomíná spíše severský styl chuti, abychom zdůraznili původ kávy. Téměř každý den máme v pražírně cuppingy (degustace různorodých vzorků kávy – pozn.red.).

Jednoduše se snažíme mít tu nejlepší možnou kávu. Důkazem toho, že se nám to daří, je zvýšený počet objednávek naší zrnkové kávy z jiných specializovaných kaváren. Dokonce jsme začali dostávat žádosti o zaslání naší kávy do míst, jako je Francie, severní Evropa, a také k několika partnerům zde ve východní Evropě. Je hezké mít dobrou zpětnou vazbu a v posledních letech jsme se na to hodně zaměřili.

Co dělá Meron Coffee kromě zrnek nejlepší kávovou společností v Rumunsku?

Myslím, že je to kombinace kvalitního produktu produktu, znalostí našich baristů, jejich neustálým školením a naším způsobem komunikace a marketingu značky. U všech těchto postupů máme přísné zásady. Pokud půjdete do kavárny Meron, je nemožné zjistit, že by barista neznal původ kávy nebo receptury.

Nároky na kolegy jsou tedy přísné…

Uznávám, že se může zdát, že máme ve firmě přísné postupy a pravidla, ale zároveň naši kolegové chápou, že pokud chcete být nejlepší, musíte mít všechny nejlepší znalosti a praxi. V našem oboru nestačí jen stisknout tlačítko a nechat téct kávu. Pro Meron jsou zákazníci a jejich zkušenosti velmi důležité. Proto je tak důležité mít nejlepší produkt a vysokou úroveň znalostí a školení.

Jak byste popsala zákazníky kaváren Meron a milovníky vaší kávy?

Řekla bych, že jsou to mladí, zralí, vzdělaní a aktivní lidé. Takoví, co se zajímají o to, co jedí a pijí, protože je zajímá jejich životní styl. Naše káva není nejlevnější, jelikož káva, kterou kupujeme, je kvalitní. Pokud tedy chcete mít tu nejkvalitnější zrnkovou kávu, musíte si za ni zaplatit. A naši zákazníci chápou, že neplatí jen za vysoce kvalitní produkt, ale také za zážitek. Investujeme do znalostí a zkušeností našich baristů. Navíc jsme investovali do našich lokalit. Spolupracujeme s designéry a architekty a používáme pouze to nejlepší kávové vybavení. Tímto způsobem je pro naše zákazníky Meron zážitkem.

Momentálně sídlíte mimo Rumunsko. Chcete expandovat nejprve v rámci země nebo hledáte i zájemce o franšízu i v zahraničí?

Velmi nás zajímají některá větší evropská města. Během pandemie došlo k problémům s uzavřením hranic, což zpomalilo mezinárodní expanzi. Pravdou ale je, že jsem vedla několik rozhovorů se zájemci o licence za hranicemi Rumunska. V současné době se zajímáme také o Velkou Británii, severní Evropu, Španělsko, Rakousko, a dokonce i Dubaj, která projevuje rostoucí zájem o speciální kávu.

Jaké jsou vaše krátkodobé obchodní cíle a jaké jsou ty dlouhodobé?

Vždy jsme říkali, že je v pořádku dělat si plány – na jejich naplnění ale nijak přílišně netlačíme. Víme, že tak to v životě nefunguje. Na podnikání je krásné to, že můžete dělat, co chcete, kdy chcete, a obchodovat s kým chcete. Snažíme se tedy tento náš styl dodržet. Ale co se našich cílů týká, primárně chceme upevnit naši přítomnost v Rumunsku otevřením nových kaváren včetně dvou v našem hlavním městě, v Bukurešti. Chceme se ujistit, že všechna místa, která máme, jsou optimalizovaná, dobře fungují a jsou správně řízena. Z dlouhodobého hlediska chceme mít silné zastoupení v Evropě– být v pěti či šesti velkých městech. Dalším cílem je zvýšit komerční prodej zrnkové kávy našich pražíren po celé Evropě.


Kavárny i kávová zrna / „Z dlouhodobého hlediska chceme mít zastoupení v pěti nebo šesti velkých evropských městech. Dalším cílem je zvýšit komerční prodej kávy z našich pražíren po celé Evropě,“ prozrazuje Crina Ciocian, ze společnosti Meron.

Populární na fóru

Dotazník regionální produkty a gastroturismus

Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...

1 komentář(e)
posledni 07.01.2022
Taco Bell na cestě k vrcholu

Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.

1 komentář(e)
posledni 05.08.2021
Úspěšný rok pro Subway

Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...

1 komentář(e)
posledni 13.02.2020
Subway vidí potenciál na benzinkách

Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....

2 komentář(e)
posledni 10.10.2019
Subway vidí potenciál na benzinkách

a

2 komentář(e)
posledni 10.10.2019
Franšíza McDonald’s? Doživotí

Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?

1 komentář(e)
posledni 03.02.2018
Sushi v Česku jde

Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.

1 komentář(e)
posledni 29.10.2015
Komunikace je základ

The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...

1 komentář(e)
posledni 21.09.2015